صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search
دسترسی سریع

مدیر مجموعه مطالعه در دانشگاه شریف عنوان کرد : متاسفانه دانش آموزان علاقه ای به متون درسی ندارند و مطالب درسی موجود در کتاب های درسی کاربرد آنچنانی در زندگی و آینده افراد ندارد.

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع بررسی نقش آموزش و پرورش در علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه غیر درسی با حضور دکتر سودابه امینی ، معاون اداره کل آفرینش های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و شاعر و سعید محمدی زکی ، مدیر مجموعه مطالعه در دانشگاه شریف، مدرس دانشگاه نویسنده و مترجم کتاب روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه زکی با بیان اینکه علاقه به متون درسی در میان دانش آموزان تقریبا صفر است ، عنوان کرد : مطالب درسی موجود در کتاب های درسی کاربرد آنچنانی در زندگی و آینده افراد ندارد چرا که دنیا تغییر کرده است و شغل های جدید وارد شده است و ما با نگاه به گذشته در حال تربیت فرزندان خود برای آینده هستیم.

وی افزود : حجم کتب درسی بسیار زیاد است و روش تدریس به تمام معلم ها آموزش داده نمی شود.بنابراین اتمام تحصیلات مدرسه یک رهایی محسوب می شود و دانش آموزان جشن کتاب سوزی برپا می کنند.

مدیر مجموعه مطالعه در دانشگاه شریف خاطر نشان کرد : میلیون ها دانش آموز در کشور داریم که پس از فارغ التحصیلی از مدرسه نه تنها شغلی ندارند بلکه مهارتی برای ایجاد کسب و کار نیز نیاموخته اند.

محمدی زکی آموزش و پرورش را متولی این مسائل دانست و تاکید کرد : قطعا نقطه شروع در بخش اقتصاد ، فرهنگ و اجتماع نهاد آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد : اگر آموزش و پرورش را یک سازمان بدانیم و دانش آموزان و معلمان را مشتری های آن بدانیم ، این سوال مطرح می شود که آیا این سازمان موفق است و مشتریان از آن راضی هستند و چه دفاعی از این سازمان داریم؟ و باید پاسخ های منصفانه ای به این پرسش ها داده شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد : باید بدانیم آیا روحیه پرسشگری در میان دانش آموزان ترویج داده ایم و آنها پس از گذراندن 16 هزار ساعت از بهترین دوران زندگی خود پرسشگر و خلاق تر شده اند و مهارت هایی برای سال های آتی زندگی خود را کسب کرده اند یا خیر.

در ادامه برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو امینی به منع ورود کتب غیر درسی به مدارس اشاره کرد و گفت : نظام حاکم بر ذهن معلم در مدرسه سبب مخالفت نسبت به کتب غیر درسی می شود بنابراین برای تشویق دانش آموزان به مطالعه باید این فشارها کاهش یابد.

وی علت مقاومت معلم ها به این موضوع را در عدم شناخت سره از ناسره دانست و اظهار کرد : خود معلم کتاب مفید و ارزشمند را از کتاب نامناسب تشخیص نمی دهد و هراس دارد دانش آموزش به لحاظ تفکری در حوزه ای وارد شود که به حیات طیبه او لطمه وارد شود.

معاون اداره کل آفرینش های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان عنوان کرد : یکی از مسائل مهم عدم پرداخت آموزش و پرورش به موضوع پرورش است.این مقوله در سازمان ها باید از بالا به پایین ایجاد شود یعنی برای ایجاد گرایش مطالعه در بین دانش آموزان معلم ها باید کتابخوان باشند و کتابخانه ها را نیز تجهیز کنیم .

اخبار پربازدید

  • قهرمان کتاب ناتورِ دشت "روی خط" رادیو صبا می‎آید

  • تقدیر مرکز نظارت و ارزیابی صدا در رسانه ملی از رادیو ایران به دلیل اهتمام به زبان فارسی

  • امکانات بیشتری در اختیار صدای استان ها قرار می دهیم

  • «شیدا رنجبر» مترجم داستان های کودک و نوجوان در«جهان ترجمه»

  • آشنایی با شوپه در " فرهنگ مردم "

  • ورود استان‌ها به رادیو پیام/ تقویت "هویت ایرانی" یکی از وظایف اصلی صدا و سیماست

  • سفر به قبایل بدوی آفریقا در سفرنامه خوانی رادیو فرهنگ

  • بررسی موسیقی سریال « پس از باران» در «نت هفتم»

  • گره خوردن زندگی در زلف یار با دولت بیدار

  • موسیقی آوازی و معرفی «یللی» داود آزاد در برنامه نیستان