نشست خبری تشریح ویژه برنامه های نوروزی رادیو برگزار شد

نشست خبری معاون صدای رسانه ملی با اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرگزاری ها با هدف تشریح ویژه برنامه‌های نوروزی رادیو در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

1396/12/19
|
16:56

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، با حضور دكتر حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، نورالدین جعفری قائم مقام معاونت صدا، جمعی از مدیران شبكه ها و ستادی رادیو و اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرگزاری ها نشست خبری تشریح ویژه برنامه های نوروزی رادیو در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.
معاون صدا در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه گفت: این نخستین نشست اینجانب در مقام معاونت صدا با اصحاب رسانه است كه بنا شده تا به تشریح ویژه برنامه های نوروزی بپردازیم.
وی در ادامه با بیان اینكه نقش رادیو به صورت جدی می تواند نقش تأثیرگذاری در زندگی مردم باشد، عنوان كرد: در فصل جدید فعالیت های شبكه های رادیویی، افزایش كارآمدی رسانه و رادیو در زندگی مردم، به ویژه توجه به وجه تعاملی رادیو در دستور كار قرار دارد.
دكتر شاه‌آبادی همچنین با ابراز امیدواری از اینكه شبكه های رادیویی در فضای جدید، با انرژی و روحیه مضاعف بتوانند خواسته ها، علائق و نیازهای مخاطبان خود را پوشش دهند، افزود: ارتقاء سطح زندگی و سبك زندگی ایرانی، اسلامی، تقویت خودباروری، دوری از فضاها و حركات سیاسی و جناحی، توجه ویژه به افزایش مهارت‌های زندگی، نقش جدی رسانه در بخش آموزش و حوزه تكالیف شهروندی، مهم‌ترین محورها و مباحث كلی است كه قطعا در رویكرد جدید رسانه رادیو در دستور كار قرار دارد.
وی همچنین ارتقاء معنویت در جامعه به ویژه توجه جدی نسل جوان به داشته ها، توانایی ها و بنیان های كشور را ضروری دانست و تصریح كرد: اینها مسائلی است كه رسانه رادیو باید به صورت جدی در آن نقش ایفا كند. اگر رادیو بخواهد نیاز مخاطب را در نظر گرفته و علایق و سلایق كشور را مدنظر قرار دهد، قطعا باید روی گوناگونی سلایق و تنوع تولیدات شنیداری خود گام‌های جدی بردارد. بنابراین با مجموعه اقدامات انجام شده انشاء الله از آغاز سال 97 روی این محورها كار بیشتر و جدی تری انجام خواهیم داد.
معاون صدا توجه ویژه به حوزه مخاطب، مخاطب محوری و مطالعه در حوزه نیازهای مخاطب را جزو مهم ترین مأموریت های رادیو دانست و اظهار داشت: امروز بخش مهمی از نیاز مخاطبان رادیو نیاز به بازآفرینی دارد و مطالبات جدی شنوندگان در حوزه های مختلف باید از طریق مدیران شبكه ها، گروه ها و عوامل برنامه‌ساز باید به پاسخ جدی‌تر، قانع‌تر و جامع‌تر دست یابد.
دكتر شاه آبادی در ادامه با اشاره به بهره مندی از ظرفیت عظیم نیروی انسانی در شبكه های رادیو كه به عنوان مهم ترین و بالاترین سرمایه این رسانه هستند، خاطرنشان كرد: انشاالله بتوانیم با ارتقاء آموزش در میان نیروها، حل مسائل و مشكلات صنفی همكاران كه به طور جدی جزو دغدغه های اولیه ماست، با عنایت به تلاش برای رفع موانع موجود، در سال جدید بتوانیم خروجی‌هایی جدی‌تر، جدیدتر، جذاب‌تر، در قالب های شنیداری نوتر با استفاده از تنوع، خلاقیت ها و بهره مندی از ظرفیت های درون سازمان داشته باشیم.
معاون صدا با بیان اینكه نقش رادیو به عنوان یكی از مهم ترین پیكره های سازمان صداوسیما باید مورد توجه جدی و ویژه قرار گیرد، ادامه داد: قطعا تلاش ما در این دوره این است كه علاوه بر اهتمام مدیران پیشین رادیو، سهم جدی‌تری از توجهات سازمانی را معطوف به این رسانه كنیم و این رسانه بتواند نقش آفرین تر از گذشته عمل كند. بر خود لازم میدانم از تلاش مدیران ارزشمندی كه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سكان دار مدیریت رادیو بودند و هركدام به سهم خود در پیشرفت این رسانه نقش داشتند، قدردانی نمایم.
وی ضمن اشاره به اینكه امروز رادیو در نقطه افتخارآفرینی است و پس از چند دهه فعالیت با حمایت رسانه ملی در جایگاه مطلوبی قرار داشته و از تأثیرگذاری قابل توجهی برخوردار است، یادآور شد: خوشبختانه در سال های اخیر رسانه گرم رادیو بیشترین حجم مخاطبان خود را تجربه می نمایند و طبق آخرین گزارش های مركز پژوهش و افكارسنجی سازمان صداوسیما، درصد شنوندگان این رسانه معادل با 9/35 درصد می‌باشند.
معاون صدا ابراز امیدواری كرد كه انشاالله با تلاش جدی تر و اقدامات گسترده، هم ارتقاء كیفی برنامه های رادیو در راستای مأموریت های رسانه و علایق و سلایق مخاطبان افزایش یابد و هم شاهد افزایش ضریب نفوذ كمی این رسانه باشیم.
معاون صدای رسانه ملی با بیان اینكه رویكرد رادیو در نوروز توجه به حال و هوای نوروزی و معرفی آداب و سنن ایرانی، اسلامی است، اظهار كرد: اكثر برنامه هایی كه در این بازه زمانی تقدیم مخاطبان می‌شود، با عنایت به مناسبت های پیش رو، برنامه هایی مفرح، شاد، آموزشی و سرگرم كننده است و تلاش شده تا از فرصت های معنوی این ایام به بهترین وجه استفاده شود.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: در شب اول عید نوروز به مناسبت شهادت امام علی نقی(ع) برنامه ویژه ای خواهیم داشت. همچنین برای سال تحویل پوشش برنامه هایی در اماكن متبركه سراسر كشور را در نظر گرفتیم. توسعه گردشگری و تلاش برای جذب ارز از جمله برنامه های رادیو در ایام نوروز خواهد بود.
دكتر شاه آبادی توجه به توفیقات كشور در سال 96 را از جمله كارهای رادیو در نوروز 97 دانست و گفت: پخش گزارش هایی با محوریت این موضوع و برنامه هایی برای ارتقاء فرهنگ كتاب و كتاب خوانی ، از جمله اقدامات رادیو در این زمینه است. همچنین معاونت صدا از 27 اسفند ماه تا 14 فروردین ماه بیش از 24 هزار دقیقه برنامه رادیویی تدارك دیده است و 13 برنامه از 13 شبكه رادیویی برای سال تحویل خواهیم داشت.
وی از برنامه های خانوادگی، مسابقات و برنامه های مذهبی به عنوان بخشی دیگر از برنامه های نوروزی رادیو یاد كرد و گفت: در ایام نوروز 97، آموزه های قرآنی را در رادیو قرآن تحت عنوان، "یك آیه، یك قصه" خواهیم داشت. برنامه طنز ورزشی با حضور ورزشكاران در رادیو ورزش از دیگر اقدامات رسانه رادیو در این ایام است. همچنین رادیو بهاران كه چندی پیش آغاز به كار كرد، به موضوع راهیان نور خواهد پرداخت.
معاون صدا با تأكید بر اینكه در ایام نوروز رادیو بیشتر از هر زمانی مورد توجه مردم قرار می گیرد، تصریح كرد: توجه ویژه به موسیقی های جذاب، به طور جدی در دستور كار رادیو است. نسخه جدید اپلیكیشن ایران صدا نیز امروز رونمایی می شود. رادیو پیام و رادیو آوا برنامه های ویژه ای دارند.
شاه آبادی در ادامه گفت: ویژه برنامه های طنز در نوروز 97 بخش مهمی از برنامه های این رسانه را به خود اختصاص داده است و رادیو صبا قرار است كه برنامه های بسیاری در حوزه طنز پخش كند. خوشبختانه استقبال مردم از برنامه های طنز رادیو، استقبال مناسبی بوده است. در بخش برنامه های سلامت نیز، شبكه های مختلف رادیویی از جمله رادیو سلامت برنامه های مناسبی در ایام نوروز خواهند داشت. ضمن اینكه تمركز رادیو سلامت در تعطیلات عید نوروز روی 200 نقطه از نقاط حادثه خیز كشور خواهد بود و گزارش هایی از این نقاط پخش خواهد شد.
معاون صدا با اشاره به اینكه رادیو بخش مهمی از نیروهای انسانی صداوسیما را درون خود پرورش داده است، اظهار كرد: 4 كار گروه در معاونت صدای رسانه ملی شكل گرفته است، كه در رسته‌های نویسندگان، گزارشگران، گویندگان و تهیه كنندگان كار كرده و افراد مناسب در این بخش ها را آموزش و جذب می‌كنند.
شاه آبادی در تشریح برنامه های شاخص رادیو عنوان كرد: معرفی برنامه های شاخص شبكه های رادیویی یكی از مهم ترین مأموریت های رسانه رادیو است. در حال حاضر 46 برنامه به عنوان برنامه برند و شاخص انتخاب شده اند و برنامه های شاخص برنامه هایی خواهند بود كه مخاطبان خاص خود را دارند.
معاون صدا با اشاره به اینكه رادیو به نظرات اهالی رسانه و نقد منصفانه آنها نیازمند است، خاطرنشان كرد: رادیو باید فراغ بالی برای مخاطبان خود فراهم آورد. ما برای انجام كارهای اساسی نیازمند تعامل هستیم و این تعاملات در بخش های مختلفی روی می دهد. در حال حاضر 1200 پژوهشگر در مركز افكار سنجی در حال جمع آوری نظرات مختلف درباره شبكه های مختلف رادیو هستند وخوشبختانه مدیران شبكه های مختلف رادیو به خوبی توانسته اند از این روحیه استفاده كنند.
دكتر شاه آبادی در خصوص پروژه بهبود پوشش و یكسان سازی رادیو ایران گفت: در این پروژه رادیو ایران در هركجای كشور بر روی یك موج قابل دریافت و دسترسی است. در واقع می توان گفت 98 درصد كل جغرافیای كشور، قابلیت دریافت رادیو ایران بر روی موج ای ام ردیف 558 كیلوهرتز را دارند. این امر كه هم اكنون در چند استان كشور به مرحله اجرا درآمده است، به زودی در سراسر كشور اجرا می‌شود.
وی همچنین با اشاره به تغییر مدیریتی صورت گرفته در روابط عمومی معاونت صدا این تحول را ناشی از تغییر در نگاه معاونت صدا نسبت به این حوزه دانست و گفت: ما بناداریم تا در دوره جدید روابط عمومی رادیو، تعامل و ارتباط بیشتری با اصحاب رسانه، خبرگزاری ها و مطبوعات داشته باشیم و از این طریق بتوانیم در راستای هدف مهم رسانه رادیو كه دیده شدن برنامه های این رسانه است، گام برداریم. بنابراین مدیران شبكه های رادیویی در تعامل با روابط عمومی معاونت صدا با آمادگی كامل در راستای معرفی برنامه های شاخص شبكه ها، همراه با اصحاب رسانه خواهند بود.
وی در پایان با بیان اینكه رادیو نمایش نیز نمایش های رادیویی جذابی را برای نوروز 97 تدارك دیده است و با همكاری مدیریت تولید چند رسانه ای رادیو برخی از این رسانه ها به صورت سه بعدی پخش می‌شوند، عنوان كرد: با امید به خداوند بزرگ، فرصت های جدیدی پیش روی رسانه رادیو است و این امر سبب می‌شود تا این رسانه بیش از پیش در كانون توجه مخاطبان و مردم ایران قرار گیرد. امیدواریم كه رادیو در نوروز 97 یك همراه برای همه مردم ایران باشد.
در بخشی از این مراسم معاون صدای رسانه ملی از راه اندازی اپلیكیشن جدید رادیو با نام " ایرانصدا 3" به اهتمام تولید چند رسانه ای رادیو اشاره كرد و گفت: بستر توسعه فعالیت های جدید رادیو در عرصه محتوای صوتی فضای مجازی، قابلیت تعریف اپلیكیشن های IPRADIO/ موضوعی، برنامه ای، تسهیل در شنیدن رادیو با ارتقای فناوری ارسال و دریافت صدا، دسترسی به آرشیو گسترده قسمت های پخش شده برنامه های رادیو، افزودن حالت آفلاین به برنامه برای پخش محتوای درخواستی و برنامه های آرشیوی در زمانی كه ارتباط اینترنت قطع است، افزودن كیفیت و حجم های متنوع برای كلیه محتوای صوتی موجود در اپلیكیشن از جمله ویژگی های این اپلیكشن بوده كه از طریق آدرس IRANSEDA.ir قابل دریافت است.
قابلیت شنیدن نمایش های رادیویی به صورت سه بعدی باینورال(دوكاناله مبتنی بر هدفون) نیز از دیگر مباحث مطرح شده در نشست خبری معاون صدای رسانه ملی بود. این قابلیت به این صورت است كه شنونده بدون استفاده از تجهیزات گران قیمت سینمای خانگی تنها با هندزفری می تواند جهت پخش اصوات و افكت های صوتی را در فضایی سه بعدی درك و خود را در آن محیط احساس كند. این فناوری با توجه به فراگیر شدن استفاده از گوشی موبایل و طراحی اپلیكیشن رادیو، می تواند افق جدیدی برای این رسانه به خصوص نمایش رادیویی بگشاید.
از نظر نگارش نیز تلاش شده است كه الگوی زیباشناختی آن با الگوی فنی همخوان باشد و همانطور كه مخاطب با قرار دادن هدفون در مركز اصوات قرار می گیرید. از نظر داستانی نیز شخصیت اصلی باشد و كلیت داستان با محوریت مخاطب پیش برود كه این نیز گامی است برای حركت به سوی رسانه ای تعاملی است كه شكل آینده رسانه های سنتی مانند رادیو و تلویزیون است.
در این مراسم حمیدرضا غیاثوند مدیر كل فنی رادیو و مهدی شاملو منتظرمقدم مدیر تولید چند رسانه معاونت صدا به سؤالات خبرنگاران حاضر در این نشست در حوزه فعالیتی خود پاسخ داند.
در پایان اصحاب رسانه، خبرگزاری ها و مطبوعات با معاون صدای رسانه ملی و مدیران شبكه های رادیویی عكس یادبود گرفتند.
گفتنی است، نشست خبری تشریح برنامه های نوروزی رادیو به همت روابط عمومی معاونت صدا با همكاری اداره كل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

دسترسی سریع