صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search
دسترسی سریع

برنامه "باشگاه تندرستی" رادیو ورزش در روز دوشنبه 19 شهریور، با حضور دکتر بیتا بردبار آذری، کارشناس ورزش، به موضوع فعالیت های ورزشی مناسب دوران بارداری پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رادیو ورزش، دکتر بیتا بردبار آذری، کارشناس ورزش، در پاسخ به این سوال که آیا افراد ورزشکار در دوران بارداری هم می توانند به فعالیت ورزشی خود ادامه دهند، بیان کرد: در هیچ منبعی نیامده که ممنوعیت ورزشی دوران بارداری داریم. بنابراین افرادی که در گذشته فعالیت داشته اند، همچنان می توانند فعالیت خود را ادامه دهند؛ اما یک سری ورزش ها به دلیل پرخطر بودن و برخوردی بودن در دوران بارداری توصیه نمی شود؛ مانند: اسکی، اسکیت، اسب سواری، کاراته و تکواندو.
دکتر بردبار آذری، تأکید کرد: افرادی که در حوزه تندرستی و سلامت قبلاً فعالیت ورزشی داشته اند و فعالیت روزانه ای را انجام می دادند، می توانند به همان شدت گذشته ادامه فعالیت ورزشی داشته باشند.
دکتر بردبار آذری در پاسخ به این پرسش که از چه هفته دوران بارداری می توانیم فعالیت ورزشی داشته باشیم، تصریح کرد: معمولاً کارشناسان این را عنوان می کنند که از انتهای 3 ماهه اول می توان فعالیت ورزشی را آغاز کرد؛ زیرا معمولاً سقط ها و مشکلات ابتدایی مادران در 3 ماهه اول زیاد رخ می دهد و این ذهنیت برای افراد ایجاد شده که مبادا فعالیت ورزشی باعث بروز چنین مشکلی شود. این تصور اشتباه است و معمولاً سقط های 3 ماهه اول به دلیل اختلالات ژنتیک یا عدم فرم گیری های جنینی رخ می دهد. بنابراین این توصیه بیشتر به لحاظ احتیاط روحی و روانی برای افراد است. از طرفی در 3 ماهه اول به دلیل اینکه جنین در حال شکل گیری های ابتدایی است، افزایش نابهنگام دمای بدن مادر می تواند برای جنین نقایصی را ایجاد کند.
این کارشناس ورزشی، در خصوص ورزش های مناسب دوران بارداری اظهار داشت: فعالیت های هوازی برای این بانوان توصیه می شود که این فعالیت ها می تواند ایروبیک، کوهنوردی و پیاده روی با شدت مناسب باشد. فعالیت های مقاومتی و قدرتی هم افراد می توانند داشته باشند. مادر باردار در طول 9 ماه دچار تغییرات وزنی خواهد شد که اگر بدن قوام و ساختار مناسب را نداشته باشد، دچار خستگی ها و تغییر شکل های بدنی می شود. در صورتیکه یک برنامه تمرینی مقاومتی از نظر ساختار عضلانی برای بدن مادران تعریف کنیم، می توانیم خستگی های عضلانی را از بین ببریم و قوس های زیادی که به دلیل ضعف عضلات پشت، در دوران بارداری ایجاد می شود را رفع کنیم.
توصیه می شود مادرانی که قصد بارداری دارند، 6 ماه قبل از بارداری فعالیت های بدنی مناسب را با شدت مناسب شروع کنند و در دوران بارداری آن فعالیت را ادامه دهند و قوام بدن خود را حفظ کنند.
برنامه باشگاه تندرستی، با اجرای زهرا محمودوند، کاری از گروه علوم ورزشی است که روزهای زوج ساعت 14:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش موج اف ام ردیف 92 مگاهرتز تقدیم شنوندگان می شود.

اخبار پربازدید

  • شکوفایی روستاها با طرح «روستای بدون بیکار»

  • «مستند عکاسان جنگ» از رادیو تهران

  • تحلیل مسائل روز اقتصادی در «مرورگر 1332»

  • بررسی راه های پیشگیری از هاری در "مجله پزشکی"

  • معاون صدا از گزارشگران رادیو ورزش تقدیر کرد

  • رادیو تهران؛ «بیسیم چی» روایتگر دفاع مقدس

  • مراسم تودیع سرکار خانم زهره بزرگ در رادیو فرهنگ برگزارشد

  • چرا بعضی‎ها قوانین را جدی نمی‎گیرند؟

  • «کتیبه تهران»؛ ویژه شهادت حضرت امام زین العابدین (ع)

  • جایگاه حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا