سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای: اشتغال زایی؛ در سایه تربیت دانشجویان كاردان و آموزش مهارت محور!

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای كشور از آمار 200 هزار نفری دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: اگر خواهان حل مشكلات نیروی كار و مشاغل هستیم، باید روی نیروهای كاردان سرمایه گذاری كنیم.

1396/09/20
|
19:45

ابراهیم صالحی در گفت وگو با برنامه "بدون خط خوردگی" رادیو گفت وگو با اشاره به تقویت كار برای بخش های دولتی بعنوان اصلی ترین دلیل ایجاد دانشگاه ها اظهار كرد: «نیروی بدنه ی دولت را باید دانشگاه ها تربیت می كردند كه از دانش سرای عالی تربیت معلم شروع شد.»

وی اخذ مدرك و به استخدام در آمدن در پست های دولتی را رویكردی اشتباه نسبت به دانشگاه دانست و افزود: «متاسفانه این روند به یك فرهنگ تبدیل شد و هنوز هم در جامعه ما وجود دارد اما در سایر جوامع نگاهی وسیع تر به دانشگاه داشتند و نسبت به میزان مدرك و نوع آموزش فصل بندی كردند.»

صالحی با بیان اینكه افراد نیز داوطلب ورود به دانشگاه های [كار آفرین] نیستند، گفت: «در سال های اخیر متقاضیان نیز متوجه شده اند كه مدارك آموزشی كار ساز نیست و باید وارد فضای اشتغال شد؛ چنانچه مراكز آموزش عالی [اقدام به تولید بیكاران فارغ التحصیل می كنند].»

وی در خصوص همسویی فعالیت ها در دانشگاه و سازمان فنی و حرفه ای كشور اظهار كرد: «این پتانسیل در سازمان آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد كه اقدام به آموزش های كوتاه مدت می كند و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز تخصص های كارشناسی را ارائه می كند.»

صالحی از آمار 200 هزار نفری دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد و افزود: «یكی از مشكلات، نظام اطلاعات بازار كار است كه نیازمند سرمایه گذاری می باشد؛ از طرفی سازمان فنی و حرفه ای نیز دارای 700 مركز آموزشی دولتی است.»

وی گفت: «جامعه هنوز اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای را در بازار كار درك نكرده است و بدین مسائل برچست درجه دو می زند؛ اما اگر خواهان حل مشكلات نیروی كاردان و مشاغل هستیم، باید روی نیروهای كاردان سرمایه گذاری كنیم.»

صالحی در بخشی دیگر از مصاحبه با برنامه "بدون خط خوردگی" اظهار كرد: «در نخستین قدم باید روی خانواده و دانشجویان كارهای فرهنگی صورت گیرد. بسیاری از مشاغل نیازمند مدارك بالایی نیستند و درآمد بیشتری نیز نسبت به مشاغل ناظر بر مدارك دانشگاهی دارند.»

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای كشور افزایش سطح مدارك دانشگاهی را موجب دوری فارغ التحصیلان از بازار كار عنوان كرد و افزود: «باید مشاغل را شناسایی كنیم و شایستگی های لازم [مورد نیاز را بشناسیم] و برنامه آموزشی مراكز فنی و حرفه ای بر این اساس نوشته شود.»


دسترسی سریع