سعید جلالی قدیری 90 هزار واحد تولیدی صنفی پوشاك در كشور وجود دارد

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران از وجود بیش از 90 هزار واحد تولیدی صنفی پوشاك در كشور خبر داد.

1403/08/08
|
11:27

سعید جلالی قدیری در برنامه هشت صبح رادیو اقتصاد افزود: این تعداد واحد تولیدی همگی دارای جواز صنفی هستند.

وی اظهار داشت: جدا از این بیش از هزار كارخانه دارای پروانه در كشور به صورت صنعتی پوشاك تولید می‌كنند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران گفت: به غیر از این دو گروه تعداد زیادی مشاغل خانگی و بدون مجوز در مملكت وجود دارد كه به امر تولید پوشاك مبادرت می‌ورزند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از یك میلیون شغل در زنجیره تولید پوشاك كشور در حال فعالیت هستند.

جلالی قدیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه در حال حاضر شرایط تولید و توزیع پوشاك در بازار ایران به چه صورت است، اظهار داشت: شرایط امسال همانند سال گذشته است بنابراین تغییر چندانی پیدا نكرده است.

وی عنوان كرد: متاسفانه در اثر كاهش قدرت خرید مردم و همینطور قاچاق پوشاك ركود سنگینی بر بازار پوشاك ایران حاكم شده است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران گفت: خوشبختانه از سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اقدامات خود را در زمینه مبارزه با قاچاق پوشاك از سر گرفته است.

وی افزود: موضوع مبارزه با قاچاق پوشاك در حال انجام است اگرچه حجم كار باید بیشتر شود.

جلالی قدیری اظهار داشت: در حال حاضر كاهش قدرت خرید مردم كماكان به قوت خود باقیست و بازار پوشاك كشور به شدت متاثر از این قضیه است.

وی عنوان كرد: برای خروج از وضعیت بغرنج ركود بازار پوشاك در ایران توسعه بازارهای صادراتی می‌تواند در این زمینه بسیار نقش آفرین باشد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران گفت: جدا از این توسعه بازارهای صادراتی در رونق بخشی به حوزه پوشاك به خصوص تولیدو افزایش اكوسیستم صنعت پوشاك بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: مولفه‌های تولید افزایش پیدا كرده و قیمت تمام شده در همه رسته‌های تولیدی بیشتر شده و حوزه پوشاك هم از این قاعده مستثنی نیست.

جلالی قدیری اظهار داشت: پایه قیمت مواد اولیه صنعت نساجی و پوشاك از قبیل انواع الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز تولید اغلب مبنای نرخ جهانی دارند یعنی قیمت پایه این مواد بر اساس نرخ دلار تنظیم می‌شود.

وی عنوان كرد: بطور كلی با افزایش یا كاهش نرخ دلار و همینطور نرخ جهانی قیمت‌ها متاثر می‌شوند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران گفت: غیر از حوزه تولید یك حوزه دیگری هم در صنعت پوشاك وجود دارد به نام حوزه عرضه كه هزینه‌های تمام شده بابت فروش كالا به مصرف كننده نهایی را این مرحله تعیین می‌كند.

وی افزود: متاسفانه از سال گذشته هزینه اجاره املاك تجاری افزایش سرسام آور پیدا كرده بطوری كه خیلی از برندهای پوشاك مجبور شدند برخی از شعبه‌های عرضه خود را تعطیل كنند.

جلالی قدیری اظهار داشت: وقتی املاك تجاری اجاره بالا می‌ گیرند این هزینه‌ها سرشكن شده و در نهایت هزینه‌های فروش و قیمت‌ها را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: تولید و فروش پوشاك به دلیل فصلی بودن و همینطور پیروی از مد روز متاسفانه با گذر فصل حجم قابل توجهی از پوشاك از رده عرضه خارج می‌شوند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران یادآور شد: پوشاكی كه از فصل خارج می‌شود به این دسته از پوشاك استوك می گویند كه باید خیلی زیر قیمت فروخته شود و در این صورت تولید كننده به شدت متضرر خواهد شد.

دسترسی سریع