پیشرفت فناوری و تغییر سبك زندگی مردم و ظهور رسانههای دیجیتال، به خصوص تلفن های هوشمند همراه، نقش بسیار و سهم بسزایی در مصرف محتوا میان مردم و خانوادهها ایجاد كرده است.
مهدی شاملو صحبت های خود را در خصوص "پایگاه كودك ایرانصدا" با این مقدمه آغاز كرد.مدیر رادیو اینترنتی ایرانصدا در گفتگو با روابط عمومی معاونت صدا در خصوص چرایی راه اندازی پایگاه كودك، بخشهای متنوع این پایگاه، مزیت پایگاه كودك ایرانصدا نسبت به پلتفورم های مشابه،میزان مخاطبان و همچنین تازه های این پایگاه توضیحاتی را بیان كرد كه در ادامه آمده است.
مهدی شاملو درمورد دلایل راه اندازی پایگاه كودك ایرانصدا و فعالیت این بخش گفت: همیشه محتوای مخصوص كودك یكی از دغدغههای خانوادهها و پدر مادرها بوده و از حیث سرگرمی و آموزش نیاز همیشگیشان به حساب می آیدكه با آمدن تلفنهمراه و تبلت ها، محتواهای تصویری بخش زیادی از وقت كودكان را پر كرده است.ولی دغدغه خانواده ها و اساتید حوزه كودك این بوده كه ارتباط دیداری زیادی با رسانههای تصویری، به خصوص رسانههای صفحه كوچك، مثل گوشی موبایل و تبلت، آسیبهای زیادی از جمله آسیبهای چشمی یا فكری برای كودك ایجاد می كند و تخیل كودكان را مختل خواهد كرد و به تبع آن ذهن كودك، مدت زیادی درگیر محتوای تصویری میشود و كودك از تعامل با جهان اطراف خود غافل می ماند و اینجاست كه اهمیت "رسانههای صدا پایه ویژه كودك" كه تولید محتوا میكنند، بیشاز پیش مشخص میشود. البته محتوای صوتی و محتوای صدا پایه نیز باید مؤلفههای زیادی داشته باشد كه مورد توجه و استقبال كودكان قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت: ایران صدا از هفت سال گذشته پایگاه كودك را راهاندازی كرد كه در واقع صدای درخواستی( Audio on -demand) را برای كودكان تهیه و منتشرمی كند.
شاملو درمورد بخش ها و برنامه های پایگاه كودك ایرانصدا تصریح كرد: برنامههای آموزشی، قصه و داستان و ترانه و نغمات موسیقی سه بخش اصلی در پایگاه كودك ایرانصدا است كه در آن محتوا تهیه،تولید و منتشر می شود و
بیشاز پنجاه و پنج عنوان پادكست ویژه كودك در پایگاه كودك وجود دارد كه حدوداً سی عنوان در حال تولید است كه محتوای جدید به حساب می آید.
مدیر ایرانصدا افزود: درواقع برنامه های آموزشی همان پادكستهای ویژه كودك هستند كه سرفصلهای زیادی دارند كه در این میان می توان به "پرسش های آسمانی"، "یك قصه یك مثل" ، "من كتاب می خوانم"،"سرزمین اسرارآمیز"،"بدون و انجام بده"،"اسم فامیل"، قصه های قبل از خواب(با صدای عمو قناد، عذرا وكیلی، گیتی خامنه و شیده معاونی) ، "باغ الفبا"،"خندستون"،"قهرمانان ایران زمین"،"صدای پای انقلاب"،"قهرمانان كربلا" و "قصه های دیدنی" اشاره كرد كه به طور مثال "پرسش های آسمانی" درباره آموزش اعتقادات برای گروه سنی الف و ب،" بدون و انجام بده" آموزش احكام برای گروه سنی ج، برنامه "سلامت باشید" آموزش مباحث بهداشت و سلامت و مراقبتهای بهداشتی برای گروه سنی الف و ب، برنامه "باغ الفبا" آموزش زبان فارسی و برنامه "سرزمین اسرارآمیز" هم یك پادكست با فضای قصهگویی تعاملی است.
شاملو اظهار كرد: در بخش قصه و كتاب قصه، پایگاه كودك كتابهای قصه زیادی را با همكاری ناشران زیادی بهصورت گویا تولید كرد كه این قصهها بهصورت تك گوینده با تیپ گیری های زیاد و یا چند بازیگر تولید شده تا فضای جذابی را برای كودك ایجاد كند. همچنین برنامههای شاخص گذشته رادیو مثل مجموعه "شببخیر كوچولو" و مجموعه "یك آیه یك قصه" به عنوان یك دارایی ارزشمند در پایگاه كودك ایرانصدا قرار داده شده است.
ببیشاز سه هزار قطعه صوتی مناسب كودك
مدیر ایرانصدا در ادامه بیان كرد: بخش سوم بخش موسیقی و ترانه و نغمه و تقریباً هر آنچیزی كه صدا و سیما مالكیت آن را دارد و مربوط به برنامههای گذشته و حال رادیو و تلویزیون در حوزه كودك مانند تیتراژها، ترانهها و میانبرنامه های مربوط به برنامه های برند و شاخص كودك از جمله عموها و خالههایی است كه برنامه كودك اجرا میكند در پایگاه كودك ایرانصدا در اختیار مخاطبین قرار گرفته است كه تعداد زیادی از این قطعات موسیقی با مفاهیم آموزشی است و مجموعاً به بیشاز سه هزار قطعه صوتی مناسب برای كودك می رسد.
سه گروه سنی مخاطب پایگاه كودك ایرانصدا
مهدی شاملو درمورد مخاطبان گفت: پایگاه كودك ایران صدا برای سه گروه سنی الف، ب و ج محتوا تولید و منتشر می كند.گروه سنی الف، زیر شش سال؛ گروه سنی ب، ششتا نه سال و گروه سنی ج، نه تا دوازده است كه دایره مخاطبین و ماموریت پایگاه كودك را تعریف می كند.
روزانه بیش از 200 هزار بار پخش محتوای صوتی
او در پاسخ به میزان استقبال مخاطبان پایگاه كودك ایرانصدا بیان كرد: میزان استقبال مخاطبین و ضریب نفوذ پایگاه كودك در این چند سال قابلتوجه است و روزانه بیش از دویست هزار بار پخش محتوای صوتی، آمار عادی و روزانه ما است .بنابراین این میزان از استقبال با توجه به جذابیت رسانههای تصویری و اینكه ایران صدا محتوای صوت پایه تولید و منتشر می كند، بسیار قابلتوجه است.
پایگاه كودك ایرانصدا بزرگترین عرضهكننده محتوای صوتی ویژه كودك در كشور
مهدی شاملو در مورد مزیت پایگاه كودك ایرانصدا نسبت به فضاهای مشابه، مانند پادكست ها و اپلیكیشن ها اظهار داشت: می توان گفت پایگاه كودك ایرانصدا بزرگترین عرضهكننده محتوای صوتی ویژه كودك در كشور است كه محتوا را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد و كمك زیادی به فراگیر شدن عدالت فرهنگی و آموزشی برای بچهها در اقصی نقاط كشور و حتی ایرانیان خارج از كشور می كند.یكی دیگر از ویژگی های پایگاه كودك،نظارت و پالایش محتوای تولید و منتشر شده است. یعنی در پایگاه كودك والدین میتوانند با خیال راحت محتوا را برای كودكشان پخش كنند.چرا كه تمامی برنامه ها در هر سه بخش، ثانیه به ثانیه نظارت دقیق شده و مباحث روانشناسی و كلامی كودك كاملاً ارزیابیشده است در صورتی كه بعضاً در فضای مجازی و شبكههای اجتماعی محتوای نامناسب در اختیار كودك قرار داده می شود.
وی ویژگی بعدی پایگاه كودك ایرانصدا را استفاده آفلاین از محتواست دانست و گفت: بههرحال دغدغه آسیب امواج الكترومغناطیسی وایفای دار و انواع تلفنهای همراه،همیشه برای كودكان وجود داشته است.در صورتی كه والدین در بخش آفلاین ایرانصدا این امكان را دارند كه محتوای مورد علاقه را در اپلیكیشن ایران صدا ذخیره كنند و بهصورت آفلاین هر چندبار كه بخواهند بدون امواج الكترومغناطیسی از آن استفاده كنند.
بزرگترین بانك صوتی شعر كودك كشور درحال تولید و گردآوری
مدیر ایرانصدا در پایان در خصوص اقدامات جدید پایگاه كودك توضیح داد: محتوای شعر بهعنوان یك محتوای فرهنگی سطح بالا برای كودك به حساب می آید كه شاید در زندگی روزمره ما كمرنگ شده است درصورتی كه این نیاز برای ارتقاء فرهنگی وجود دارد و به همین خاطر انتخاب، دسته بندی، پالایش و بعد تولید با كیفیت اشعار مناسب كودك در دستور كار است و نزدیك به یك سال است كه پایگاه كودك ایران صدا در حال راه اندازی مجموعه شعركودك است كه اقدام مفصلی در این بخش شكل گرفته و بزرگترین بانك صوتی شعر كودك كشور درحال تولید و گردآوری است. همچنین تلاش ما در تولید محتوا بهره مندی از مشهورترین و شاخصترین نقشآفرینان كودك در كشور است.