در گفت و گوی فرهنگی مطرح شد: عدم اولویت بندی در مجلس، منجر به مغفول ماندن بخش كودك شد

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس گفت : متاسفانه در طرح ها و لوایح اولویت بندی وجود نداشته است و همین سبب شده از برخی موضوعات به خصوص كودك و نوجوان غافل شویم.

1396/08/03
|
12:19

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع سری سازی و كتاب سازی در ادبیات كودك و نوجوان و هجوم ناشران كمك آموزشی به حوزه ادبیات كودك با حضور برزو سریزدی ، نویسنده كودك و عضو انجمن فرهنگی ناشران كودك و نوجوان و ارتباط تلفنی با محمد اسماعیل سعیدی ، نماینده مجلس روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه سریزدی عنوان كرد: تا چند سال قبل جمهوری اسلامی ایران غرفه ای را در نمایشگاه فرانكفورت در اختیار داشت و بخشی از آن را به كتاب كودك اختصاص می داد اما خوشبختانه چندین سال است كه یك غرفه در سالن 3 این نمایشگاه به صورت اختصاصی در اختیار كتاب كودك قرار دارد و این فرصت خوبی برای تعامل بیشتر و در نتیجه بهتر دیده شدن این نشر است.

وی به تشریح دلایل گرایش ناشران به نشر كمك آموزشی در رده سنی كودك و نوجوان پرداخت و عنوان كرد : زمانی كه ناشران كتاب های كمك آموزشی مسئله كنكور را براساس جمعیت دانش آموزی و صندلی های دانشگاهی در آینده بررسی كردند به این نتیجه رسیدند كه باید آموزش را از سنین پایین تر شروع كنند.

عضو انجمن فرهنگی ناشران كودك و نوجوان اضافه كرد : ما هیچگاه تصور نمی كردیم روزی در دبستان كتاب كمك آموزشی داشته باشیم و این یعنی بازار نشركمك آموزشی رونق بیشتری گرفته است.

سریزدی انگیزه اقتصادی را عامل مهمی برای روی آوردن ناشران به سمت رده سنی كودك و نوجوان دانست و گفت : از لحاظ رقابتی ناشران قصد دارند از كودكی در ناخودآگاه افراد علاقه به نشر خود را ایجاد كنند. یعنی اگر كتاب داستان كودك یك ناشر وارد یك خانه شود تمایل آن كودك برای اینكه در آینده از كتاب كمك آموزشی همان نشر استفاده كند بیشتر می شود.

وی تاكید كرد: مشكل اصلی اینجا ست كه ناشران به حوزه آموزشی ورود پیدا می كنند و می خواهند راهی كه ناشران موفق ظرف مدت سی سال طی كرده اند در عرض یكی دو سال به دست بیاورند.

در ادامه برنامه محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گوی تلفنی با رادیو گفت و گو عنوان كرد : لایحه مالكیت فكری در كارگروه مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و باید در صحن كمیسیون تعیین تكلیف شود.

وی از سرگیری لوایح و طرح های نا تمام در مجلس قبلی را یكی از اشكالات اساسی در آئین نامه مجلس دانست و اظهار كرد : زمانی كه مجلس جدید آغاز به كار می كند طرح ها و لوایح نا تمام قبلی باید دوباره از صفر بررسی شود كه سبب می شود زمان زیادی از دست برود.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با تاكید بر اینكه لوایح و طرح ها در مجلس بسیار زیاد است ، بیان كرد : متاسفانه در طرح ها و لوایح اولویت بندی وجود نداشته است و همین سبب شده از برخی موضوعات به خصوص كودك و نوجوان غافل شویم.

سعیدی خاطر نشان كرد : مشكلی كه در مجلس وجود دارد این است كه یك بایگانی مدون كه نشان دهد كار كارشناسی كه قبلا در مجلس بوده تا كجا پیش رفته است وجود ندارد تا ما در جریان كارهای انجام شده قرار بگیریم.

دسترسی سریع