مدیر مسئول روزنامه جام جم: آسیب شناسی مشكلات و چالش ها در نمایشگاه مطبوعات خروجی لازم را ندارد

مدیر مسئول روزنامه جام جم گفت: شاید مشكلات و چالش ها در نمایشگاه مطبوعات آسیب شناسی شود اما خروجی لازم را ندارد و اثر محسوسی بر اقتصاد مطبوعات ندارد.

1396/08/09
|
13:13

برنامه "صبح و گفت وگو" رادیو گفت و گو با موضوع نمایشگاه مطبوعات، با حضور دكتر مراد عنادی مدیر مسئول روزنامه جام جم و اصلانی مدیر بخش بین الملل خبرگزاری تسنیم به روی انتن رفت.

دكتر مراد عنادی در آغاز با اشاره به نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصتی است تا ارتباط بین مردم و تهیه كنندگان خبر ایجاد شود و همچنین خود رسانه ها نیز به عنوان حلقه اتصال بین مردم و مسئولان نیز عمل می كنند.

وی به تیراژ روزنامه ها نیز اشاره داشت و عنوان كرد: این موضوع از مگوهای اصحاب مطبوعات است؛ معاونت مطبوعاتی اعلام كرده است كه مجموع تیراژ ده روزنامه برتر كشور به یك میلیون نمی رسد در حالی كه در ژاپن روزنامه برتر یك میلیون و 800 هزار تیراژ دارد و یا نیویورك تایمز هم همین مقدار تیراژ دارد. این موضوع هم به آن دلیل است كه سرانه مطالعه در ایران اندك است.

مدیر مسئول روزنامه جام جم اضافه كرد: شاید این مشكلات و چالش ها در نمایشگاه مطبوعات آسیب شناسی شود اما خروجی لازم را ندارد و اثر محسوسی بر اقتصاد مطبوعات ندارد. مسئولان مطبوعات باید راه كارهایی ایجاد كنند تا خودشان را به تحولات روز تطبیق دهند چون الان دیگر روزنامه، فقط خبر نیست و خبرگزاری ها و شبكه های اجتماعی كار خبر را انجام می دهند و به همین دلیل باید به سمت تحلیل سوژه ها برود.

وی خاطرنشان كرد: در روزگاری نه چندان دور یكی از وظایف مطبوعات، دروازه بانی خبر بود اما امروز هر شهروند یك خبرنگار است هر چند كه استناد و مسئولیت خبر با توجه به گسترده شدن منابع خبری، كمرنگ تر شده اند.

اصلانی در ادامه با اشاره به ظهور رسانه های نوین گفت: امروز با پدیده ای به عنوان انفجار اطلاعات روبرو هستیم زیرا اخبار و اطلاعات زیادی ایجاد شده است.

وی اضافه كرد: از یك طرف با فراوانی اطلاعات روبرو هستیم و از سوی دیگر صحیح بودن اخبار مورد توجه است؛ برای اینكه خبری تهیه شود باید ببینیم منابع اصلی آن چه تعداد هستند و كیفیت آنها چقدر است. البته باید این نكته را در طی این پروسه در نظر گرفت كه برای اطلاع رسانی فرصت چندانی نداریم بخصوص اینكه امروز شبكه های اجتماعی هم هستند و صحت و سقم اخبار در این شبكه ها بررسی نمی شود و به همین دلیل سرعت انتشار آنها بیشتر است.

مدیر بخش بین الملل خبرگزاری تسنیم با بیان اینكه تا چند سال پیش زمان، اهمیت كمتری در انتشار خبر داشت، عنوان كرد: اگر اتفاقی در یك جایی می افتد، فرصت بود تا خبرنگار اعزام شود و با مقامات مرتبط صحبت كند و اطلاعات را جمع كند و برای فردا گزارشی را تهیه كند اما امروز به حدی سرعت ارائه اطلاعات زیاد شده كه حتی اتفاقات نیمه شب هم بعد از چند دقیقه اطلاع رسانی می شود.

دسترسی سریع