عضو كمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران: با خروج خودرو از رده كالاهای سرمایه ای، خودروهای فرسوده به راحتی از رده خارج می شوند

زهرا صدراعظم نوری ، با اشاره به اینكه 8 برابر ظرفیت معابر خودرو داریم، گفت: اگر مردم تصمیم بگیرند خودروی بی كیفیت نخرند، خودروسازهای ما كاری نمی توانند بكنند.

1396/08/24
|
20:30

برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع چرایی روند كند نوسازی خودروهای فرسوده و با حضور زهرا صدراعظم نوری عضو كمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران به روی آنتن رفت.

زهرا صدراعظم نوری در آغاز به آمارهایی كه راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای تولید شده، منتشر كرده است، اشاره داشت و گفت: در كل كشور 20 میلیون خودرو شماره گذاری شده است كه یك پنجم آن معادل چهار میلیون خودرو، سهم شهر تهران است. تعداد موتور سیكلت هایی كه در شهر تهران وجود دارد، سه میلیون است و این در حالی است كه وسعت كل معابر تهران دو هزار و 911 كیلومتر است كه نسبت به خودرو ها بسیار كمتر است یعنی تعداد خودروها 8 برابر ظرفیت معابر است.

وی از خودروهای فرسوده گفت و عنوان داشت: میزان آلایندگی این خودرو ها بسیار بالا است اما متاسفانه خودروهای جدیدی كه به چرخه حمل و نقل وارد می شوند نیز به دلیل نداشتن كیفیت، بعد از مدتی به یك خودروی آلاینده تبدیل می شوند و تفاوتی با یك خودروی فرسوده نخواهند داشت.

عضو كمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینكه برای حل معضل خودروهای فرسوده و آلاینده هم درد و هم درمان را می شناسیم، عنوان داشت: با وجود این هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است و به همین دلیل معتقد هستم، یكی از ابزارهایی كه باعث تسریع روند خارج كردن خودروهای فرسوده از سوی مسئولین خواهد شد، افكار عمومی و مطالبه آنها است.

وی با اشاره به اینكه كند شدن فرآیند خارج كردن خودروهای فرسوده باعث آلودگی بیشتر خواهد شد، عنوان داشت: منابع ثابت و متحرك دو منبع آلودگی هوا هستند. سهم منبع ثابت مانند كارخانه ها 20 درصد و سهم منبع متحرك مانند خودروها و موتور سیكلت ها حدود 80 درصد است. وقتی آلودگی و بیماری های آن مشخص است، افكار عمومی باید مطالبه كنند تا كیفیت خودروهای تولیدی افزایش پیدا كند. همچنین مردم باید یكدیگر را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی كنند.

نوری بیان داشت: سیاست و اولویت شورای شهر این است كه استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی را گسترش دهیم تا هر كسی كه نیاز دارد، بتواند به نزدیكترین ایستگاه مترو دسترسی داشته باشد.

وی با تاكید بر اینكه مردم نقش تعیین كننده ای دارند، گفت: مردم در نقش حكومت ها نقش تعیین كننده ای دارند؛ مردم اگر تصمیم بگیرند خودروی بی كیفیت نخرند، خودروسازهای ما كاری نمی توانند بكنند. اگر مردم مرتبا كیفیت خودرو را نقد كنند، خودروسازها نمی توانند بی تفاوت بمانند. اگر خودرو با كیفیت و از رده كالاهای سرمایه ای خارج شود، مطمئنا مردم به راحتی برای از رده خارج كردن خودروهای فرسوده شان عمل می كنند.

دسترسی سریع