شعبانی در گفتگو با رادیو اقتصاد عنوان كرد: تقویت بازرگانی داخلی لازمه توسعه صادرات به عراق

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك ایران و عراق گفت: تقویت بازرگانی داخلی درگروتوسعه صادرات به دنیا بالاخص كشورعراق است.

1396/09/20
|
13:47

فاطمه شعبانی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: عراق به لحاظ سیاسی و مذهبی نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد بنابراین می طلبد مسئولان و تولیدكنندگان در فضای كسب و كار داخلی برنامه های فعال و پویایی در رابطه با هدفمند بودن فعالیت های اقتصادی جهت همكاری با این كشور داشته باشند.

وی همچنین اظهارداشت: این فعالیت ها باید بر مبنای ایجاد رفاه و درآمد برای مردم دو كشور، حفظ محیط زیست و كمك به صلح منطقه باشد چرا كه توجه به شاخص های مربوطه بدون شك به پایداری فعالیت های اقتصادی ایران در منطقه بالاخص در كشور عراق می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك ایران و عراق گفت: توسعه صادرات به عراق مستلزم توجه جدی به بحث بازرگانی داخلی است.

وی در ادامه افزود: اگر بازرگانی داخلی فاقد سیاست های اصولی و روبه جلویی باشد نمی توان در منطقه به ویژه عراق یك وضعیت پایدار به لحاظ صادرات كالا ترسیم كرد.

شعبانی اضافه كرد: ایران و عراق دو كشور همسایه و دارای مرز مشترك طولانی و همینطور سابقه تجاری، فرهنگی، مذهبی و غیره به درازای تاریخ با همدیگر دارند.

وی همچنین در مصاحبه با رادیو اقتصاد تاكیدكرد: بازرگانی داخلی باید مبتنی بر حمایت از تولیدكنندگان و كالاهای ایرانی باشد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك ایران و عراق گفت: در حال حاضر تولیدكنندگان با مشكلات زیادی منجمله قاچاق كالا، سودبالای تسهیلات بانكی، تامین مالی و موارد مشابه دیگر در كشور مواجه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قاچاق كالا را از جمله چالش های پیشروی تولیدكنندگان ایرانی دانست و افزود: این پدیده علاوه بر اینكه باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می شود به تبع بیكاری، قدرت ارزآوری و مانور صادراتی تولید داخلی را در سطح بازارهای بین المللی به شدت كاهش می دهد.

شعبانی در مورد این جمله كه نرخ بالای سود تسهیلات بانكی كمر تولید داخلی را شكسته است، اظهارداشت: تولیدكنندگان ایرانی با هزینه بالای تامین مالی توان رقابتی خود را در مصاف با رقبای خارجی از دست می دهند.

وی گفت: برای مثال تركیه بازار خوبی در كشور عراق دارد و با چنین مشكلاتی دست به گریبان نیست.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك ایران و عراق افزود: مشكلات مترتب بر تولید داخلی فاصله تولیدكنندگان ایرانی در مصاف با رقبای خارجی را روز به روز زیاد و زیادتر می كند.

وی اضافه كرد: جدا از این ابزارهای زیادی در اختیار تولیدكنندگان سایر كشورهای جهان است ولی متاسفانه تولیدكنندگان داخلی بی بهره از این بازارها هستند.

شعبانی با تاكید بر اینكه صادرات كالا مبتنی بر «كیفیت» و «قیمت» است، اظهارداشت: تولیدكنندگان داخلی امروز با وجود مشكلات فراوان منجمله عدم بازار فروش مناسب، كیفیت بخشی به كالا با هزینه منطقی، نبود دسترسی به ابزارهای مالی، عدم ثبات قوانین، بروكراسی كاذب اداری و غیره دست و پنجه نرم می كنند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: برای رونق بخشی به صادرات باید موانع جدی از پیش پای تولید كنندگان داخلی برداشته تا آنان در یك فضای كاملا برابر، رقابتی و بدون تبعیض بتوانند در سطح بازارهای بین المللی عرض اندام كنند.

برنامه «رهیافت» كاری از گروه كسب و كار شبكه تخصصی رادیو اقتصاد است كه از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 20 به مدت 55 دقیقه به تهیه كنندگی «نازنین كتابچی و محمدجواد طالبی» با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یكی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه كنند.

دسترسی سریع