"برنامه های كودك رادیو"مورد بحث و بررسی قرار گرفت

در اولین جلسه هم اندیشی تخصصی ارتقاء كمی و كیفی برنامه های كودك رادیو ،معاون رئیس سازمان در امور صدا ، خبر از تدارك راهبرد جدید در حوزه برنامه سازی كودك داد.

1397/05/22
|
10:59

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا ،حمید شاه آبادی به لزوم تشكیل شورای سیاستگذاری در حوزه كودك بصورت هر سه ماه یكبار اشاره كرد و ایجاد كارگروه كودك كه لزوماً جنبه اجرایی دارد را در ذیل آن ضروری برشمرد.
شاه آبادی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان رادیو و تلویزیون گفت: در حال حاضر شنونده های رادیو 7/35درصد است كه در دوسال گذشته 3 درصد به آمار رادیو افزوده شده است.
وی با بیان اینكه عمدتا در تلویزیون برنامه وسریال دیده می شود تا شبكه تصریح كرد : در یك بازه زمانی رادیو خانواده وجود داشت و برنامه های جدی تری ساخته می شد.اما در حال حاضر مباحث كودك و نوجوان در دل برنامه های شبكه ساخته می شود وخوشبختانه استقبال نسبت به شنیدن این برنامه ها وجود دارد.
شاه آبادی با بیان اینكه جامعه شنیداری آمار مخاطبان رادیو در گذشته روزی یك ساعت و 33 دقیقه بوده است كه در حال حاضر به یك ساعت و 56 دقیقه افزایش پیدا كرده است گفت: بحث ما روی آمارنیست .به طور مثال رادیو گفتگو نیم ساعت شنونده دارد اما مرجعیت بسیاری از مطالبی است كه در رسانه هادیده می شود.
شاه آبادی با بیان اینكه مرجعیت مستقل تر از حجم شنونده است تصریح كرد: من معتقدم اگر كیهان بچه ها در زمانی با استقبال خواننده مواجه بوده است ،تیمی كه آن محتوا را تولید می كردند در حال حاضر در درگاه دیگری آن مطالب را در اختیار كودك و نوجوان جامعه قرار می دهد .
وی در ادامه گفت: تدارك راهبرد جدید در حوزه برنامه سازی كودك هستیم.
شاه آبادی در ادامه به لزوم تشكیل شورای سیاستگذاری در حوزه كودك بصورت هر سه ماه یكبار اشاره كرد و ایجاد كارگروه كودك كه لزوماً جنبه اجرایی دارد را در ذیل آن ضروری برشمرد.
در ابتدای این نشست صمیمی كارشناسان كار گروه كودك به بیان نظرات خود پرداختند.
تولید كتاب گویا برای كودك
نورالدین جعفری قائم مقام معاون صدا گفت: یكی از مخاطبان هفت گانه رادیو كودكان هستند .و در برنامه ریزی های همه شبكه ها متناسب با ماموریت شبكه به این مخاطبان پرداخته می شود.كنداكتور گوناگون و رنگارنگ رادیو نشان می دهد كه در حال حاضر رادیو توجه ویژه ای به این قشر دارد.در میان مخاطبان چه قدیم و جدید وقتی صحبت ازبرنامه های كودك می شود ،حس نوستالزیك به ما دست می دهد و همه ما خاطره از این برنامه ها داریم به دلیل تاثیری كه توانسته بر مخاطب خودش داشته باشد.
قائم مقام معاون صدا با اشاره به تغییراتی كه در جامعه وجود دارد ،گفت:تقریبا خانواده ها از خانواده گسترده به سمت خانواده هسته ای روی آورده اند كه عملا شاید در خانواده هسته ای جدید پدر و مادر به دلیل مشاغلی كه دارند ، خیلی فرصتی برای تعامل مستقیم با فرزندان ندارند طبیعتا نقش رسانه ها در اینجا قابل توجه است .به خصوص رادیو به خاطر عنصر تخیلی كه دارد می تواند بر روح بچه ها اثر گذاشته و هم در حوزه های فردی وآموزه های دینی موثر است.
وی تولید كتاب گویا را از مهمترین اقدامات رادیو در حوزه كودك دانست.
اهداف رسانه ملی از تولید برنامه های كودك
طاهره راستی پیشه مدیر گروه خانواده شبكه سلامت با اشاره به اهداف و ماموریت رسانه ملی كه در حوزه كودك در نظر گرفته شده است ، گفت: با توجه به تعریفی كه سازمان یونسكو از رده سنی كودك انجام داده ،كودك و نوجوان را از رده سنی صفر تا 18 سال تعریف كرده است. همچنین این طیف سنی حدود سی و هفت درصد از جمعیت كشور ما را به خودش اختصاص داده كه بر این اساس برنامه ریزی و برنامه سازی برای حوزه كودك از اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیر گروه خانواده شبكه سلامت با اشاره به آیات قرآن و روایاتی كه در خصوص اهمیت تربیت كودك بیان شده است گفت: بنا به نظر و صحبت آقای شاه آبادی نسبت به حوزه كودك متاسفانه در حوزه كودك ضعف های جدی وجود دارد و شبكه ای در حال افزایش نخواهد بود اما با توجه به تهدیدات رسانه های دیگر لزوم شبكه ای به نام كودك از ضروریات است.
وی تصریح كرد : مهمترین اهدافی كه در برنامه های رسانه ملی وجود دارد ، تاثیر گذاری بر رفتار و كردار است به خصوص در مخاطب كودك این تاثیر گذاری بر رفتار كودك به راحتی امكان پذیر نیست مگر اینكه ما بتوانیم بر اندیشه و فكر مخاطب تاثیر بگذاریم.
راستی پیشه ادامه داد: الگو سازی و بستر سازی بنیان ها ی معنوی و تربیت دینی در كودكان ،كاهش فاصله و گسست نسل ها بین والدین و فرزندان ،تقویت زبان محاوره ای در شعر كودك ،تقویت نشاط ،شادابی و سرگرمی های سالم و سرزنده ،ایجاد فرصت های خود باوری و پرورش اندیشه های خلاق و نو آور ،تقویت روحیه امید به آینده نسل نو ظهور و دلبستگی به كشور و نظام ،تربیت نسل آینده با تاكید بر مفهوم امامت و ولایت مداری ،تقویت اخلاق و فضائل اخلاقی به ویژه احترام به پدر و مادر و معلم و پذیرش هنجارها و تقویت سخت كوشی و مسئولیت پذیری و تمایل به فرهنگ كار ،تولید و پخش نواهای موزون متناسب با گروه سنی كودك از اهدافی است كه رسانه ملی برای برنامه های كودك در نظر گرفته است.
وی خاطر نشان كرد :موضوعاتی همچون مباحث تربیتی ،مذهبی و اخلاقی ،مهارت های اجتماعی و خود مراقبتی ،دانش افزایی و اطلاعات عمومی ،بحث و مباحث ایمنی ،مباحث آموزش ها و مهارت ها ی یادگیری و رفتار اجتماعی و نقش پذیری در جامعه می تواند در برنامه سازی های كودك لحاظ شود.
دوران رادیو برای شنونده كودك و نوجوان سپری شده
رضا سرشار با بیان اینكه خیلی سال هست كه من از رادیو فاصله گرفته ام با بیان این سوال كه در حال حاضر نمی دانم رادیو چقدر مخاطب كودك دارد گفت: رادیو به آن شكل شنونده كودك و نوجوان ندارد .دوران رادیو برای شنونده كودك و نوجوان سپری شده است .حالا ما می خواهیم برای آن عده كم باقی مانده برنامه ریزی كرده تا همان اندك مخاطب خود را حفظ كنیم ؟.بنابراین بایستی برای برنامه هایی كه وجود دارد آماری تهیه كنیم .بلاخره جذابیت های شبكه دیداری باعث شده تا كودكان به رسانه های دیگر تمایل داشته باشند.
سرشار با اشاره به اینكه در دوره ای مخاطبان رادیو بیشتر از تلویزیون بودند و با توفیق خداوندی ،برنامه كودك دومین برنامه پر شنونده رادیو بعد از صبح جمعه بودگفت: در حال حاضر هم مجلات كودك همچون «كیهان بچه ها» زیاد خواننده ندارد .
وی ادامه داد:زمانی كه برای قشر كودك برنامه می ساختیم سعی می كردیم اصلا حرف نزنیم ما حتی مطالب علمی را در قالب نمایش می گفتیم. دوستان همواره در پی طراحی های قالب های تازه بودند.ضمن اینكه سعی می كردیم در سنین خردسالی، همه آموزش ها با بازی توام باشد و از عناصر طنز و شادی هم غفلت نمی كردیم.
زنده شدن شور كودكانه
فرزین مهدی پور با بیان اینكه كودك بیش از همه چیز به تخیل نیاز دارد گفت: وقتی كه شور كودكانه زنده شود ،هم در باره كودك وهم برای كودك می توانیم برنامه سازی كنیم.اینكه آمار چقدر به ما اطلاعات می دهد كار محاسباتی خوبی است اما كسانی كه برای كودك كار می كنند بایستی به این نكته توجه كنند، هر كار خوب ارزشمندی كه برای كودك صورت پذیرد به بالطبع مخاطب خود را پیدا خواهد كرد.
رسانه می تواند جانشین والدین باشد
ساسان امیر پور با بیان سوالی گفت:آیا پژو هشی تا كنون در حوزه رادیوی كودك در شبكه های مشابه خارجی انجام شده است ؟دوم اینكه اگر چنین پژو هشی هست در اختیار ما قرار بدهید تا عمیق تر به مسئله نگاه كنیم كه هدف اصلی چیست و قرار است به كجا برسیم .رسانه تلویزیون و رادیو با توجه به وضعیتی كه از نظر تعداد مخاطب دارد ،كاركردهایش متفاوت است.
وی اظهار تاسف كرد: متاسفانه هم والدین و هم معلمان دانش اندكی دارند و رسانه تلویزیون و رادیو می تواند جانشین مناسبی برای والدین و معلمان و آموزش و پرورش باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه برنامه هایی كه برای كودكان در رسانه تولید می شود اصلا مناسب قشر كودك نیست.
بعد از جنگ نسلی را جذب رادیو كردیم
عذرا وكیلی گفت: خیلی خوشحالم كه بعد از سال های سال به آرزویم رسیدم كه جلسه ای با محوریت كودك در رادیو برگزار شود و با حضور كارشناسانی در مورد آن صحبت كنیم.
وی تصریح كرد :تقریبا حدود 50 سال است كه برای كودك برنامه می سازم اما بعد از انقلاب با سختی هایی مواجه شدیم كه خوشبختانه با حضور ،كمك و همفكری آقایان سرشار و میر كیانی توانستیم بعد از جنگ و گرفتاری ها با نبود امكانات هنری وموسیقی ولی با بیان و طرح هایی كه ریخته شد و داده شد ، نسلی را جذب رادیو كنیم.و كودك را راه اندازی كردیم.
وكیلی ادامه داد: در حال حاضر مخاطب شناسی در رادیو وجود ندارد اما با همفكری و برنامه ریزی درست و بهره گیری از كلام اساتید و نویسندگان خوب و گویندگان مجرب می توان مخاطب را به رادیو برگرداند.
وكیلی ادامه داد: ما وظیفه داریم كه مهد كودك ها و آموزشگاه ها را در گیر برنامه سازی خود بكنیم.وطوری برنامه تولید كنیم كه محتوای آن از مهدكودك ها تأمین شود.
تهیه كننده پیشكسوت برنامه های كودك تصریح كرد :شناخت مخاطب در رادیو خیلی مشكل است و كار هر كسی نیست .بنابراین برای تهیه و تولید برنامه های كودك از هر تهیه كننده ای استفاده نكنید.
«سلام كوچولو» ،«شب بخیر كوچولو» و «قصه ظهر جمعه»از موفق ترین برنامه های كودك رادیو
مصطفی رحماندوست گفت: تنها جایی كه من دیدم برنامه های كودك مخصوصا برنامه خانم وكیلی طرفدار دارد در بیمارستان هاست.
او برنامه «سلام كوچولو» ،«شب بخیر كوچولو» و «قصه ظهر جمعه» را از موفق ترین برنامه های كودك رادیو در گذشته دانست و گفت: دررادیوهای جهانی تاكید بسیار زیادی بر موسیقی كودك است كه بچه ها موسیقی را ترجیح می دهند نسبت بر مسائل دیگر.
وی تصریح كرد: ورزش ،قرآن ،بهداشت ،سلامت همه اینها موضوعات خوبی است كه دربرنامه های كودك پرداخته شود .البته بچه هایی كه مشتری این جور برنامه هستند فركانس رادیوی مورد علاقه خود را پیدا كرده و آن را گوش می دهند.
رادیو دست از فعالیت بر نمی دارد
مهدوی زاده با بیان سخنانی با اشاره به صحبتهای آقای رهگذر همچنین بیانات معاون صدا گفت: قرار نیست با وجود رسانه های نو ظهور كه گوی رقابت را از رادیو گرفته اند ، كركره رادیو پایین كشیده شود واز فعالیت دست بردارد .اگر روزی خانم وكیلی در رادیو موفق بوده است آیا می توان با حضور این اساتید برنامه هایی را برای كودكان تولید كرد؟
مخاطب تغییر كرده است
گیتی خامنه با بیان اینكه تعریف مخاطب تغییر كرده است ،گفت: مخاطب امروز مخاطب جدیدی است كه ما احتیاج به یك باز تعریف جدیدی داریم .
وی ادامه داد: اگر قرار هست حتی یك ساعت برنامه برای كودك تولید كنیم احتیاج به چند مولفه داریم اینكه ما بایستی با دنیا تعامل بكنیم ،نمی توانیم هی خودمان را تكرار كنیم .همچنین با تعامل با فضای مجازی و تلویزیون كار راحت تر پیش می رود .
خامنه گفت: «وقت داستان» یكی از شبكه هایی هست كه به داستان می پردازد ،اگرروند برنامه سازی كودك را رها نكرده و به كار دیگری بپرزدازیم حتما موفق خواهیم شد.
قابل ذكر است اولین جلسه هم اندیشی تخصصی ارتقاء كمی و كیفی برنامه های كودك رادیو با حضور آقایان میر كیانی كارشناس و نویسنده كودك و نوجوان ،رضا سر شار كارشناس و نویسنده كودك و نوجوان ،مصطفی رحماندوست كارشناس ،شاعر و نویسنده كودك و نوجوان ،ساسان امیر پور استاد دانشگاه و مدرس تهیه كنندگی كودك و نوجوان ،فرزین مهدی پور كارشناس ،تهیه كننده و كارگردان كودك و نوجوان ، قنبر مهدوی زاده كارشناس ارزیابی و نظارت حوزه كودك و نوجوان ،سارا الهیان كارشناس و نویسنده كودك و نوجوان ،عذرا وكیلی كارشناس ،تهیه كننده و نویسنده كودك و نوجوان ،گیتی خامنه كارشناس ،مجری و نویسنده كودك و نوجوان ،جعفری قائم مقام معاون صدا،فاتحی مدیر روابط عمومی معاونت صدا ،كبابیان مشاور اجرایی و مدیر دفتر معاون ،اسماعیل پور مدیر اطلاعات و برنامه ریزی ،قهرمانی مدیر آرشیو و كتابخه معاونت صدا ،ایزدی مشاور معاون صدا ،شمشیری كارشناس حوزه كودك و نوجوان و محسن عظیمی تهیه كننده رادیویی برگزار شد.



دسترسی سریع