عضو پژوهشگاه اندیشه اسلامی عنوان كرد: تغییر آغاز سال قمری از ربیع الاول به محرم اولین حاشیه سازی علیه عاشورا

حجت الاسلام جهان گفت: آغاز سال اسلامی از ابتدای ربیع الاول است، اما حكومت اموی اولین حركت را علیه متن جهان اسلام انجام داد و این عید را به ابتدای محرم انتقال داد.

1397/06/25
|
12:08

ویژه برنامه " از سكوت تا بایكوت " رادیو گفت و گو با موضوع برجسته ساختن حاشیه ها برای دیده نشدن متن، انتشار شایعه و اخبار كذب از حواشی مراسمات عزاداری و با حضور حجت الاسلام مهدی جهان عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه آنتن شد.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: نهضت عاشورا یكی از محوری ترین حركت های تاریخ شیعه است.
وی با بیان این مطلب افزود: اصل حركت سیدالشهدا (ع) بر مبنای ادعای تظلم خواهی است. امام حسین (ع) برای قیام سیاسی علیه ظالمین از مكه به سمت كوفه حركت كرد. در صحرای كربلا اتفاق مهمی برای ایشان رخ می دهد كه سرمنشأ بسیاری از حركت ها در جهان اسلام می شود. تا جایی كه بر مبنای این اتفاق مهم، تاریخ بعضی از كشورهای عربی بسته شد.
حجت الاسلام جهان ادامه داد: برخی از این كشورها در زمان خود مانند حكومت اموی به واسطه این اتفاق آغاز سال اسلامی را از ربیع الاول به ماه محرم انتقال دادند.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: در روایات مختلف و گزارش های تاریخی مستند آمده است كه آغاز سال اسلامی از ابتدای ربیع الاول است، اما حكومت اموی اولین حركت را علیه متن جهان اسلام انجام داد و این عید را به ابتدای ماه محرم انتقال داد و این اولین حاشیه ای بود كه به متن قیام عاشورا وارد شد.
وی همچنین اضافه كرد: پس از آن اتفاقات كلامی و یا فلسفی رخ داد، از جمله اینكه مطرح می كردند چرا امام حسین (ع) در مقابل خیلفه وحی شورش كرد كه این مسائل موجب شد اصل مطلب فراموش شود. این حاشیه ها ادامه یافت تا اینكه به عصر حاضر رسید و در حال حاضر شكل های مختلفی از آن را شاهدیم.
حجت الاسلام جهان در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: دو گروه در دست مایه قرار دادن عاشورا و به انحراف كشاندن آن نقش دارند. افراط گران اصل عاشورا را از یك اتفاق سیاسی، اجتماعی و فلسفی رشد داده و در اصل اسلام قرار دادند درحالیكه عاشورا عاملی برای رشد اسلام بود.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در ادامه افزود: رقابت بین برخی هیئت ها در تجهیزات و امكانات جزو كارهای افراطی است. همانطور كه تفریط كردن نیز در این زمینه و در همه مسائل مورد اشكال است.
وی در پایان برنامه از سكوت تا بایكوت رادیو گفت و گو افزود: سنت علما و سنت ائمه اطهار این بوده كه در مسائل مختلف از جمله عزاداری امام حسین (ع) افراط و تفریط نمی كردند برخی خانواده ها در مقابل اتفاق عظیمی مانند عاشورا كه می تواند در تربیت فرزندان بسیار موثر باشد ساكت هستند و این تفریط است.

دسترسی سریع