پارسایی در گفتگو با رادیو اقتصاد عنوان كرد: توانمند سازی خودروسازی با رقابتی شدن بازار

سخنگوی كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: توانمند سازی صنعت خودروسازی در گرو رقابتی شدن بازار است.

1397/07/03
|
09:55

بهرام پارسایی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن مخالفت با طرح مسكوت ماندن ساماندهی بازار خودرو در خانه ملت افزود: این طرح به صورت یك فوریتی در اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید كه متاسفانه كمیسیون صنایع و معادن مجلس بعد از گذشت چندماه پیشنهاد مسكوت ماندن طرح مزبور را به مدت شش ماه ارائه كرد.

وی همچنین با بیان اینكه به دنبال این تصمیم نامه‌ای با امضای 15 نفر از نمایندگان معترض به هیئت رئیسه مجلس ارائه گردید، اظهارداشت: طرح مسكوت ماندن ساماندهی بازار خودرو امروز در صحن مجلس شورای اسلامی با 49 رای از 233 رای رد شد.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت ضمن اشاره به بازگشت طرح مورد نظر پس از رد شدن در صحن مجلس شورای اسلامی به كمیسیون صنایع معادن گفت: كمیسیون مربوطه حداكثر تا یك ماه آینده باید نظر خود را به صحن مجلس ارائه كند.

وی در ادامه طرح ساماندهی بازار خودرو را طرحی كامل دانست و افزود: این طرح در نشست‌هایی با كارشناسان مربوطه و مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با هدف رقابتی شدن و انحصارزدایی بازار خودرو تهیه شده است.

پارسایی همچنین با بیان اینكه انحصار در بازار خودرو سبب عقب ماندگی این صنعت شده است، گفت: بنابراین با اجرای طرح مورد نظر كیفیت و خدمات خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت و شركت‌های سازنده نیز پاسخگویی بیشتری خواهند داشت.

وی اظهارداشت: كاهش تعرفه خودرو و حذف تعرفه خودروهای هیبریدی با هدف كاهش آلایندگی كلانشهرها از رویكردهای دیگر اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو خواهد بود.

سخنگوی كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون مطلوبی برای نظارت بر قیمت گذاری بازار خودرو وجود ندارد این در حالیست كه با اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو نظارت‌ها بیشتر خواهد شد.

وی افزود: علت اصلی نابسامانی فعلی بازار خودرو مربوط به قیمت گذاری و عدم تعهد فروشندگان خودرو بوده كه به دلیل نبود قانون نظارتی مناسب به وجود آمده است.

پارسایی دلیل نبود فضای رقابتی در بازار خودرو را داشتن لابی قوی خودروسازان عنوان كرد و گفت: بهانه خودروسازان برای ادامه فعالیت حمایت از قطعه سازان و كارگران است.

وی در ادامه با اشاره به اینكه در حالی كه خودروسازان 15 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهكار هستند، افزود: شركت ایران خودرو 27 هزار میلیارد تومان بدهی بانكی و پنج هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد كه نشان دهنده سوء مدیریت، منافع گسترده و وجود مافیا در صنعت خودروسازی كشور دارد.

برنامه «روی خط اقتصاد» كاری از گروه كشاورزی شبكه رادیویی اقتصاد است كه از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 19 به مدت 60 دقیقه به تهیه كنندگی « حسن سعید كلاهی، سید وحید موسوی، حمید رضا كجوری » با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه كردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه كنند.

دسترسی سریع