در گفتگو با مدیر رادیو ایران مطرح شد:

جشنواره ی رادیو، نشان دادن استعدادها، خلاقیت‌ها و توان علمی و فنی اهالی رادیو

1397/09/11
|
12:53

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا با دكتر محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران در باره‌ی برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی پس از مدتی كه متوقف شده بود، همصحبت شدیم و نظر اورا در باره‌ی لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم پرسیدیم.او نیز از انتظارات و پیشنهادهای خود صحبت كرد كه در ادامه می‌خوانید.
*نظر شما درباره برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی چیست؟
جشنواره بین المللی چهاردهم رادیو پس از چند سال وقفه با همت دكتر شاه‌آبادی معاون محترم صدا به زودی برگزار خواهد شد، رویدادی مهم در عرصه فرهنگ و رسانه كه از زمان انتشار خبر برگزاری، شور و تحركی خاص در بین اهالی رادیو ایجاد كرده است.
* از لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم بگویید؟ با وجودی كه مدتی متوقف شده بود.
اهمیت برگزاری هر رویداد هنری، فرهنگی به كاركرد آن بستگی دارد و از این منظر باید گفت اتفاق مهمی مانند جشنواره‌ رادیو یا تلویزیون، دو كاركرد عمده دارد؛ نخست ارتقا كیفی برنامه‌ها و دیگر، نمایش توانمندی‌ مجموعه‌های برنامه‌ساز.
در جشنواره‌ها معیار و طرازی تعیین می‌شود و برنامه‌سازان متناسب با آن به تولید آثار در چارچوب‌های گوناگون می‌پردازند و بر اساس همین معیارها، داوران به سنجش آثار و مقایسه آنها با یكدیگر می‌پردازند، این روند سبب می‌شود برنامه‌سازان سطح خود را به سطح بهترین‌های جشنواره‌ برسانند.
در خصوص كاركرد دیگر جشنواره یعنی نمایش توانمندی برنامه‌سازان ، همین كه جشنواره به آوردگاهی بزرگ برای نشان دادن استعدادها، خلاقیت‌ها و توان علمی و فنی اهالی رادیو تبدیل می‌شود در نهایت منجر به ارتقاء كیفی برنامه‌ها و باور مندی برساز و دیده شدن آنها در فضایی گسترده خواهد شد.
*آیا پیشنهادی برای برگزاری بهتر جشنواره چهاردهم برنامه‌های رادیویی دارید و اگر نواقصی را در جشنواره‌های قبل مشاهده كردید مطرح كنید؟
جشنواره‌ای كه 13 دوره برگزار شده و تجربه‌های مختلفی را پشت سر گذاشته، ضرورتا دارای نقاط قوت و ضعفی است كه در جشنواره چهاردهم مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این مهم از سوی معاونت صدا به طور جدی مد نظر بوده و بر این اساس جلسات مختلفی برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره چهاردهم برگزار شده است.
در این جلسات شورای سیاستگذاری آسیب‌ها و نقاط ضعف و قوت جشنواره‌های گذشته به دقت بررسی شده‌ و در مورد آنها كار كارشناسی صورت گرفته است و من امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره‌ای در بهترین شرایط باشیم .
در كل به نظرم جشنواره چهاردهم به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده كه با بهره‌گیری از ظرفیت اتاق فكر با حضور فرهیختگان و صاحب‌نظران حوزه رادیو، بسیاری از نقاط ضعف موشكافی و راهكارهای رفع آنها ارائه شده و راهكارهای نیل به سطح مطلوب را اندیشیده است.
* رادیو ایران برای شركت فعال‌تر در جشنواره چهاردهم چه كرده است؟
با همت مدیران و برنامه سازان ، رادیو ایران حضوری فعال و پویا در جشنواره چهاردهم خواهد داشت، برای این منظور شورای سیاست‌گذاری در شبكه تشكیل و جلسات متعددی هم برگزار شده است. در این جلسات مدیران رادیو ایران و گروه‌های برنامه‌ساز اعم از تهیه‌كنندگان و سایر عوامل تولید حضور داشته‌ و محور همه مباحث مطرح شده نیز، ارتقاء كیفی در همه بخش‌ها و حضور فعال بوده است.
ولذا باید بگویم كه با توجه به توانمندی همكارانم در رادیو ایران در همه بخش‌های جشنواره و در همه قالب‌ها و ساختارها، حضور خواهند داشت.
* انتظارات شما از جشنواره چیست؟
انتظاری كه از جشنواره داریم همان نایل شدن به اهداف جشنواره است، به عبارت دیگر توقع ما این است كه برنامه‌سازان رادیو ایران وقتی در جشنواره شركت می‌كنند و گام به این میدان بزرگ رقابت می‌گذارند، در وهله نخست به ارتقاء سطح كیفی برنامه‌های خود بیندیشند و این حضور، منجر به همین هدف شود ، ضمن اینكه استفاده از تجربه‌های دیگران و تعامل سازنده با گروه‌ها و افراد برنامه‌ساز از دیگر شبكه‌ها و كل شركت كنندگان نیز در دستور كار قرار دارد و به عنوان یك انتظار از همه برنامه‌سازان، مورد تاكید است.
*توجه به تجربه پیشكسوتان به بالا بردن (كیفی‌سازی) جشنواره چه كمك‌‌هایی می‌كند؟
استفاده از تجربه پیشكسوتان در برگزاری جشنواره امری لازم و ضروری است، تا جایی كه اطلاع دارم این مهم از سوی دست اندركاران جشنواره چهاردهم رادیو مورد توجه قرار گرفته و شورای سیاست‌گذاری جشنواره از توانمندی این عزیزان بهره مند است.
و در جلساتی كه تاكنون برگزار شده شاهد حضور پیشكسوتان رادیو بودیم، افرادی كه شاید امروز به دلایلی در امر برنامه‌سازی نباشند اما تجربه آنها در این زمینه ارزشمند است . البته برخی از این افراد هنوز در فضای رادیو هستند و به عنوان مدرس و داور و ارزیاب از تواندیشان استفاده می‌شود و آنها نیز حاصل سال‌ها تجربه‌شان را سخاوتمندانه در اختیار نسل امروز برنامه‌سازان می‌گذارند. و در جشنواره چهاردهم هم حضور با تدابیری كه اندیشیده شده است پیشكسوتان نقش مهمی در این رویداد مهم فرهنگی و رسانه‌ای خواهند داشت.
* توجه به جنبه آموزش جشنواره تا چه اندازه انجام می‌شود؟
جشنواره به خودی خود یك كارگاه بزرگ آموزشی است ضمن آن كه یكی از بخش‌های جنبی همه جشنواره‌ها، كارگاههای آموزشی است . این كارگاه‌ها تاثیر فراوانی در انتقال تجربیات و تقویت بنیه علمی شركت كنندگان جشنواره‌ها دارد. برنامه‌سازان با شركت در این كارگاه‌ها به تقویت توان علمی و فنی خود در حوزه‌های گوناگون می‌پردازند و علاوه بر این از تجربیات یكدیگر بهره‌مند شوند و در نهایت شاهد رشد كیفی تولیدات رادیویی باشیم.
*آیا نگرش نقادانه به جشنواره از هم اكنون وجود دارد؟
معتقدم هر كاری در كنار نقد صحیح می‌تواند به یك پله بالاتر از وضعیت حال خود ارتقاء پیدا كند، از همه كسانی كه شاهد برگزاری جشنواره هستند انتظار می‌رود نگاه عمیقی به آن داشته باشتند،به ویژه از آنها كه دست به قلم هستند و نقد سازنده می‌كنند انتظار می‌روند كه این جریان را به دقت مشاهده و نقد كنند . البته نقد به معنی باز شناسی سره از ناسره و كمك برای اصلاح و بهبود كه مرز آن با تخریب متفاوت است.
همه باید بدانیم كه مسیر رشد و پیشرفت در حوزه فرهنگ و رسانه‌ هیچگاه متوقف نمی‌شود و در صورت فراهم بودن بستر و ابزارهای لازم راههای نرفته و رو به جلو بسیار است نقد و به ویژه نقد یاریگر می‌تواند رسانه را در این مسیر كمك كند. یكی از مهمترین ابزار پیشرفت نقد سازنده است و ضروری و قطعی است و حتی اگر شده باید خودمان بنشینیم و از درون خودمان را نقد كنیم تا كاستی‌ها و قوتهایمان را بشناسیم.
نباید از نقد هراس داشته باشیم، انتقاد اگر ناظر به نقاط ضعف واقعی و بر مدار اصلاح صورت بگیرد و منتقدین به دنبال اصلاح كار باشند و با دقت لازم دست به قلم ببرند، مهمترین و تاثیرگذارترین ابزار حمایتی برای پیشرفت یك مجموعه یا جشنواره خواهد بود؛ با این وصف لازم است منتقدان در طول برگزاری جشنواره به كمك برنامه‌سازان و سیاست‌گذاران معاونت صدا بیایند و در این مسیر یاری‌گر آنها باشند.
نكته‌ای كه باید به آن توجه بیشتر بكنیم این است كه رسانه امروز با رسانه دیروز متفاوت است؛ سرعت پیشرفت رسانه و سیر تحولات در سطح بین‌المللی باور كردنی نیستند، آنقدر تغییر و تحولات در حوزه اطلاع رسانی و ارتباطات ایجاد شده است كه باید بپذیریم جشنواره چهاردهم به ویژه از بعد محتوا متفاوت از جشنواره‌های گذشته است و طبعا باید هم باشد زیرا الزامات امروز رسانه مثل چند سال پیش نیست، الزامات جشنواره چهاردهم هم در سال‌های اخیر با آن چیزی كه در سیزده دوره قبل بوده متفاوت است. هر چند در رادیو كمترین تغییرات از نظر سخت افزاری را داشته‌ایم ولی در بعد محتوایی و نرم افزاری نسبت به گذشته كاملا متفاوت و است .شاهد هستیم كه فضای مجازی هم در كنار رادیو قرار گرفته و توانسته ضرورت ایجاد گونه‌های متناسب با این فضا را به گونه‌های سنتی برنامه سازی تحمیل كند بر این اساس الزامات نوینی برای اهالی رادیو به وجود آمده كه باید مورد توجه قرار بگیرد.

دسترسی سریع