حجت قاسم زاده اصل در گفت وگو با رادیو تهران: كار خوب را همه می خواهند و دیده می شود

برنامه «نقطه سرشب» شب های یكشنبه در حوزه سینما با آیتمی با عنوان «سینما تهران» تهیه و پخش می شود.

1397/10/28
|
18:00

این اولین حضور حجت قاسم زاده اصل در رادیو است، قاسم زاده اصل، پسوند فامیلی اش را دوست دارد و اصرار دارد اصل آن هم باشد. این نویسنده و كارگردان تا قبل از حضور در دانشگاه در اردبیل زندگی می كرده است، قاسم زاده اصل ورودی سال 66 و ادبیات دراماتیك خوانده و از هم دوره ای های صادق صفایی، حاتمی كیا، كامبیز اخوان، مهتاب نصیری بوده است.
قاسم زاده اصل با حضور در شبكه رادیویی تهران، برنامه نقطه سر شب كه به موضوع سینما می پردازد، درباره خودش و در خصوص این كه چرا تا به حال كار سینمایی نساخته و بیشتر تله فیلم كار كرده است، توضیح می دهد و...
كارگردان "تنهایی" خیلی اهل كتاب خواندن است و می گوید: من اصولا كتاب خوان هستم و بیشتر رمان می خوانم، تقریبا رمانی نیست كه من نخوانده باشم. ما نسلی بودیم كه بی راهنمایی بزرگ شدیم، آزمون و خطای عجیب و غریبی داشتیم. من درس خوان نبوم و دوستانم وقتی شنیده اند كه من می نویسم تعجب كردند، اما شاید به دلیل رمان های زیادی كه خوانده بودم شروع به نوشتن كردم. پدرم خیلی اصرار داشت كه كتاب بخوانیم و عادت به كتاب خواندن پیدا كنیم. با رویا غفاری در دانشگاه آشنا شدم و این آشنایی منجر به ازدواج شد. چند سالی بعد از ازدواج كار تبلیغاتی می كردم و بعد از آن به تلویزیون آمدم و وارد سریال سازی شدم. اولیم كارم "ثقه‌الاسلام تبریزی" است كه هنوز هم پخش می شود. ده سال بعد از آن تله فیلم كار كردم "تنهایی" قصه های واقعیت كه بیشتر مردم دیده اند. آخرین تله فیلم را سال 90 كار كرده ام، سالی یك تله فیلم كار می كرده ام، من در زندگی آدم خوش شانسی هستم. بعد از آن هم من 10 تا كار كردم از جمله سریال "یادآوری" كه متنش را خانم غفاری نوشته است و بعدش هم "تاریكی شب روشنایی روز" كه هنوز پخش نشده است.
وی در پاسخ به پرسش وحید رونقی مجری برنامه نقطه سر شب از رادیو تهران درباره این كه چطور تاكنون كار سینمایی انجام نداده است، می افزاید: هرآدمی یك خودخواهی و جاه طلبی هایی دارد، به نظر من در عرصه هنر جاه طلبی چیز بدی نیست به شرطی كه آدم را به زمین نزند. صادقا باید بگویم كه با تله فیلم جاه طلبی هایم ارضاء می شد؛ به جشنواره های داخل و خارجی زیادی از جمله هند، مسكو و... رفته ام. كار خوب را همه می خواهند و دیده می شود. اگر كار سینمایی هم می كردم همان اتفاق می افتاد. در واقع نمی خواستم برای سینما كار كنم. در حال حاضر اولین كاری سینمایی را كه تاكنون دو بار پروانه ساخت گرفته را در دست اقدام دارم اما هنوز موفق نشده ام و ...
قاسم زاده اصل با تاكید بر این كه بیشتر كارهای او با عشق انجام شده می گوید: فكر نكنم كارهایی كه كرده ام حتی متوسط باشد، البته من نمی گویم و به تائید دیگران می گویم. من كارهایی را كه می كنم باور دارم و همیشه به این فكر می كنم كه این آخرین كار عمرم است و باعث نشود كه بچه و خانواده ام خجل شوند. تا به حالا كه پیش شما نشسته ام نه كار سفارشی كرده ام نه مناسبتی. خیلی خوش شانس از این نظر هستم كه كارهایی كه دوست داشته ام را ساخته ام. كار سفارشی و مناسبتی را به شدت بد می دانم، چون مصرفی هستند و قابلیت یك بار پخش شدن بیشتر را ندارند، چون برای یك مناسبت خاص تولید شده اند و ساختارها به قدری ضعیف است كه حتی قابلیت پخش مجدد برای سالی یك بار هم ندارند.
وی ادامه می دهد: زمانی كه من "قصه های بابك" را ساختم تا آخر سال كه خودم شمردم 23 بار پخش شد. یا "تنهایی" سالی چند بار پخش می شود و جزو خوشحالی های بزرگ من است كه هنوز كسی نگفته اه باز هم این. خیلی مهم كه یك فیلم بسازی كه هر دفعه قابل دیدن باشد. ما به عنوان فیلم ساز، كارگردان وظیفه داریم یك چیزهایی را دقت كنیم و وسواس داشته باشیم كه هر دفعه بیننده در آن چیزهای جدیدی را پیدا كند.
من معتقدم كه حق بیننده است كه تصویر خوب ببیند و صدای خوب بشنود، فیلم های یك بار مصرف سرسری ساخته می شوند، من اعتقاد بر این دارم كه ما نه خوب هستیم و نه بد بلكه در مسیر غلط قرار گرفته ایم.
برنامه «نقطه سرشب» شب های یكشنبه در حوزه سینما با آیتمی با عنوان «سینما تهران» تهیه و پخش می شود. در این برنامه مهمانانی از سینما و تلویزیون خواهیم داشت. گفت وگو پیرامون جدیدترین آثار و تحلیل و بررسی آنها بخش هایی از این برنامه است.
اسماعیل باستانی تهیه كننده، وحید رونقی گوینده و محمدرضا مقدسیان كارشناس و منتقد این برنامه رادیویی از ساعت 22 و 30 دقیقه روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز همراه شما خوبان خواهند بود.

دسترسی سریع