بنی هاشمی در مصاحبه با رادیو گفت وگو: آموزش و پرورش متهم ردیف اول افول فرهنگ و هنر است

شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: آموزش و پرورش سبب شده دانش آموزان از فرهنگ، ادبیات و هنر اصیل ایرانی دور باشند و هنری دسته چندم به آن ها ارائه شود كه حتی از خوانش اشعار دلزده شوند.

1398/03/25
|
13:43

به گزارش رادیو گفت وگو بهمن بنی هاشمی با حضور در استودیوی برنامه "تقاطع فرهنگ" رادیو گفت و گو دهه 90 خورشیدی را تولد رسانه ای شدن فضای مجازی برای شاعران ایرانی دانست و یادآور شد: «رسانه ها سبب شدند شاعران از این تریبون برای انتشار آثار استفاده كنند مخاطب آثار را از این تریبون با ساده ترین روش تهیه می كند و لذا لزومی برای تهیه كتب مجموعه شعر نمی بیند.»

وی با بیان اینكه در تمامی وجوه زندگی مردم ایران، نمودی از شعر قابل مشاهده است، ادامه داد: «در گذشته درگیری خانواده ها با ادبیات از نوعی دیگر بود ولی رفته رفته فرهنگ ایرانی تغییر یافت و كتب رمان به تاثیر از فرهنگ اروپایی فروش بیشتری نسبت به كتاب های شعر پیدا كرد.»

بنی هاشمی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو تهی شدن زندگی از معنا را از دیگر معضلات فرهنگی جامعه كنونی دانست و افزود: «تفاوت معماری در گذشته و حال نشان دهنده تهی شدن زندگی از معناست.»

این منتقد ادبی با اشاره به نقش پر رنگ شعر در زندگی گذشتگان، ادامه داد: «با مراجعه به موزه رضا عباسی، در بخش سلاح های قاجار مشاهده می كنیم روی تیغ و دسته شمشیر شعری نوشته شده است و درباره صاحبان سلاح و شكارچیان نیز اشعاری نقش بسته است.»

بنی هاشمی معنا بخشیدن این چنین را متعلق به فرهنگ كهن و سنتی ایران دانست كه در زندگی امروزی رنگ باخته است.

وی با بیان این مطلب تصریح كرد: «امروز شعر كاربردهای متعدد خود را از دست داده است؛ امروز شعر صرفا به عواطف محدود می پردازد. شاعران همچون گذشته خشم را با شعر بروز نمی دهند؛ با شعر اطلاع رسانی نكرده و حتی به جنگ كسی نمی روند.»

بنی هاشمی نگاه عوامانه به عاطفه شعری را از دلایل این تزلزل دانست و افزود: «عوام تصور می كنند عاطفه ی شعری، صرفا به حسی عاشقانه تعلق دارد؛ در صورتیكه عواطفی نظیر خشم و نفرت نیز برآمده از منِ شاعر است كه به كاربردهای مختلف در زمینه شعر منتج می شود.»

این شاعر معاصر با اشاره به آموزش زبان فارسی در سده های اخیر كه در مدارس هند، غنی ترین كتب شعر ایرانی را تدریس می كرد، گفت: «در این مدارس برای دانش آموزانی كه به تازگی زبان دوم-فارسی- را فرا می گرفتند، گلستان سعدی و سه نثر ظهوری تعلیم می دادند كه از دل آن بیدل و غنی كشمیری بیرون آمدند كه هر بیت اشعار آن ها، فارسی زبانان را به حیرت وا می دارد.»

بنی هاشمی در مصاحبه با رادیو گفت وگو ادامه داد: «این سیستم آموزشی كهن بسیار جواب داده؛ حال چه نیازی است كه هر سال كتب درسی را تغییر دهیم و اشعار نامناسب با غلط های متعدد را در اختیار دانش آموز بگذاریم و گویی این كتب قبل از چاپ حتی یكبار نیز خوانده نشده اند»

دسترسی سریع