معاون صدای رسانه ملی در سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیكی : انجام ماموریت های ملی همچون پویش 60- 30 تلاش تمام ارگان ها را می طلبد/امكان تحقق هر موضوعی در جامعه با همراهی نظام و مردم حتمی است

دكتر حمید شاه آبادی گفت: رسانه كار خود را در رابطه با موضوعات ملی انجام می دهد، ولی این كار بزرگ و ملی تنها مسئولیت رسانه نیست و همه دستگاه ها باید در این خصوص، تلاش كنند .

1398/09/19
|
15:32

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیكی كه 18 آذر 98 در سالن شهدای رادیو برگزار شد، اظهار كرد: تردیدی نیست در یك اقدام بزرگ و ملی جز با پایداری و استمرار به نتیجه نخواهیم رسید. در سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیكی ، مجدانه ایستاده ایم تا از مسئولان مرتبط با این موضوع ،مطالبه گری كنیم و آنان را دعوت به كار نماییم.
وی با بیان اینكه كار رسانه اطلاع رسانی ، ساخت برنامه ی جذاب و متنوع و هشدار به مردم است، بیان كرد: رسانه كار خود را در رابطه با موضوعات ملی انجام می دهد، ولی این كار بزرگ و ملی تنها مسئولیت رسانه نیست و همه دستگاه ها باید در این خصوص، تلاش كنند .
معاون صدای رسانه ملی، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده است، اگر بر روی یك موضوع و محور تمركز كند و مردم نیز همراهی كنند ، امكان تحقق آن موضوع در جامعه حتمی است.
وی با بیان اینكه در نوروز سال گذشته در نقاط 30-60 آمار قابل توجهی از كاهش تصادفات وجود داشت ،گفت: در سال گذشته چهار اقدام در دستور كار قرار گرفت كه یكی از این اقدام ها نصب تابلوهای 30-60 در 30 كیلومتری شهرها بود.
حمید شاه آبادی در ادامه،گفت: از مطبوعات به ویژه مطبوعات و شبكه های استانی صدا و سیما و باشگاه خبرنگاران جوان استان ها، درخواست می كنم كه این مهم را از استانداری ها مطالبه كنند كه در چند نقطه این تابلوها نصب شده است؟ چون نصب تابلو ها مكمل كار است و از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.
معاون صدای رسانه ملی در دسترس بودن گشت های پلیس در 30 كیلومتری شهرهای مقصد را دومین خواسته خود از پلیس راهور مطرح نمود و تاكید كرد: گشت های پلیس در نوروز و اوج سفرهای تابستانی در دسترس بودند.
وی مستقر شدن یك دستگاه اورژانس در 30 كیلومتری شهرها را از عوامل مهم در كاهش تصادفات جاده ای بیان كرد و گفت: همكاران ما در معاونت صدا به ویژه رادیو «پیام» توانستند به این امر كمك كنند. همچنین قرار بود هفت استان در 30 كیلومتری شهرها ی مقصد با ایجاد پایگاه های استراحت ، فضایی را فراهم كنند كه جلوی تصادفات جاده ای را بگیرند كه در دو تا سه استان نیز این كار انجام شد.
شاه آبادی با اشاره به سومین جشنواره كشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با موضوع مدیریت سرعت، یادآور شد: ما به دنبال این هستیم كه بدنه ی رادیو و تمام كسانی كه در تولید پادكست و تولیدات شنیدنی فعالیت می كنند ، آثار هنری خود را در این رابطه خلاقانه و اثر گذار تولید كنند.
وی افزود:در دومین جشنواره این پویش در بخش «شنیداری» و «دیداری» كارهای قابل توجه ای داشتیم.خوشبختانه امسال نیز با اضافه شدن بخش پایان نامه های دانشجویی با موضوع «پویش30-60» آثار ارسالی از لحاظ علمی هم ارزیابی می شوند .رسانه تمام قد در این حوزه ایستاده است كه اطلاع رسانی به صورت كامل صورت گیرد .
حوادث ترافیكی هشتمین علت مرگ و میر در دنیا و چهارمین علت در ایران است
پیر حسین كولیوند، رئیس اورژانس كشور در باره ی میزان تلفات ناشی از حوادث ترافیكی در جهان اظهار كرد: سالیانه حدود یك میلیون و 350 هزار نفر در حوادث ترافیكی درسراسر جهان جان خود را از دست می دهند و حدود 25 تا 50 میلیون نفر سالیانه در جهان مصدوم می شوند . در كل دنیا حوادث ترافیكی هشتمین علت مرگ و میر را به خود اختصاص می دهند كه در ایران چهارمین علت هستند.
حوادث ترافیك 25درصد عملیات اورژانس را به خود اختصاص می دهند
او بیان كرد :25درصد عملیات سازمان اورژانس كشور را حوادث ترافیكی به خود اختصاص می دهند و اغلب عملیات اورژانس هوایی ناشی از حوادث ترافیكی است.سرعت بالا یكی از هفت ریز فاكتور موثر در تصادفات است .ما هر چقدر بتوانیم در موضوع «سرعت بالا» موفق عمل كنیم ، میزان تصادفات و مصدومان ما كاهش پیدا می كند . خودروی ایمن و ایمنی راه هم بسیار اهمیت دارند .
رئیس اورژانس كشور افزود: از جمله پیامدهای سرعت بالا می توان به كاهش اثر بخشی تجهیزات حفاظت از سرنشینان مانند كمربند ایمنی و ایربگ اشاره كرد .یكی دیگر از پیامدهای سرعت بالا افزایش فاصله ی توقف است. همچنین در سرعت بالا مصرف سوخت ، خسارت های مالی و جانی و تلفات بیشتر می شود و قدرت تصمیم گیری راننده، كاهش پیدا می كند .
كولیوند تاكید كرد: سرعت را می توانیم جزو رفتارهای پرخاشگرانه در نظر بگیریم . مطالعات نشان می دهند كه افزایش سرعت بالا فقط مخصوص بزرگراه ها نیست .مطالعه ای در آمریكا انجام شده است كه نشان می دهد ، شایع ترین علت خطای رانندگان، افزایش سرعت بوده است كه آنها برای كاهش سرعت، تدابیری اندیشیده اند كه اگر راننده ای از سرعت مجاز تخطی كند برای بار نخست 18 درصد فرانشیز بیمه را باید بپردازد. و اگر بار دوم این اشتباه را مرتكب شود میزان فرانشیز بیمه به 34 درصد می رسد.سرعت بالا سالیانه 40 میلیارد دلار به بودجه اقتصادی آمریكا خسارت وارد می كند.
وی تصریح كرد: وزارت صنعت هم باید در بحث مدیریت سرعت درگیر شود .ما امروزه خودرویی تولید می كنیم كه از لحاظ ایمنی فاقد صلاحیت است ولی سرعت بالا دارد .اگر بتوانیم سرعت را كاهش دهیم 20 تا 30 درصد تلفات جاده ای كاهش پیدا می كند.مدیریت سرعت یكی از استراتژی های شش گانه سازمان بهداشت جهانی است.آمارهای حاصل از بررسی ها در بازه زمانی 10 ساله نشان می دهند كه ما توانسته ایم میزان تلفات جاده ای را در این فاصله حدود 10 تا 12 هزار نفر كاهش دهیم اما اكنون این آمار ثابت شده و در برخی موارد افزایش پیدا كرده است.
رئیس اورژانس كشور گفت: اكنون باید در بحث كنترل سرعت تدابیر جدیدی گرفته شود .ما همچنین باید به طراحی زیر ساخت ها و استانداردهای ایمنی خودرو ، اعمال صحیح قوانین و مقررات و بقای پس از رخداد به طور ویژه توجه كنیم.46 كشور در دنیا با همكاری سازمان بهداشت جهانی محدودیت سرعت را در معابر خود 50 كیلومتر قرار دادند كه در ایران این سرعت به 60 كیلومتر می رسد .
كولیوند یادآوری كرد : برای كنترل سرعت موضوع فرهنگ سازی بسیار اهمیت دارد .ما باید بتوانیم از توان و ظرفیت مردم و راكبان موتور سیكلت ها نهایت استفاده را بكنیم.
سرعت و سبقت غیر مجاز عامل 22 درصد تصادفات
سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی راهور ناجا ،طی سخنانی در باره موضوع این جشنواره اظهار كرد: مدیریت سرعت، موضوع اصلی جشنواره سوم را تشكیل می دهد. ما در این جشنواره قصد نداریم كه سرعت را كاهش بدهیم بلكه هدف مدیریت سرعت است.
او بیان كرد: امروزه برخی رانندگان از سرعت های مجاز در معابر بی اطلاع هستند. آمارها نشان
می دهند كه سرعت و سبقت غیر مجاز عامل 22 درصد تصادفات به ویژه تصادفات جرحی و فوتی بوده است .
چهار علت اصلی تصادفات در كشور
معاون اجتماعی راهور ناجا افزود: چهار علت اصلی82 درصد تصادفات را به خود اختصاص می دهند كه شامل سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، خستگی و خواب آلودگی و توجه نكردن به جلو در هنگام رانندگی می باشد.اگر در 30 كیلومتری شهرها ، راننده به خستگی و خواب آلودگی دچار شود و علاوه بر این موضوع سرعت غیر مجاز هم داشته باشد ، تصادفات به میزان چشمگیری افزایش پیدا می كنند.
جهانی تا كید كرد: طبق ماده ی 718 قانون مجازات اسلامی كسانی كه با سرعت های غیر مجاز تصادف می كنند به تشدید مجازات محكوم می شوند .سرعت غیر مجاز علاوه بر جریمه راننده ، پیامدهایی همچون نمره منفی در رانندگی ، سلب، ضبط و ابطال گواهینامه را به همراه دارد .اگر در تصادفات، راننده به طور غیر عمد فردی را به قتل برساند؛این قتل علاوه بر جزای نقدی مجازات سه سال زندان را دارد حتی اگر اولیای دم قاتل را ببخشند.
او تصریح كرد: در یك تا دوسال اخیر با توقف و حتی در برخی موارد افزایش میزان تصادفات مواجه بودیم .به ازای 10 هزار وسیله نقلیه در آسیا 10.9 نفر، جان خود را از دست می دهند كه در ایران این رقم به 5.7 نفر می رسد .حدود 34 تا 35 میلیون وسیله نقلیه در كشور وجود دارند ، همچنین در سال گذشته 17 هزار و 183 نفر در ایران جان خود را از دست دادند و 365 هزار نفر مجروح شدند .
جهانی یادآوری كرد: راننده ای كه مسیر معینی را با سرعت 120 كیلومتر بر ساعت طی كند و در 60 دقیقه به مقصد برسد اگر همان مسیر را با سرعت 140 كیلومتر بر ساعت طی كند، تنها هشت دقیقه زودتر به مقصد می رسد اما این احتمال وجود دارد كه جریمه شود ، تصادف كند یا حتی خودروی وی واژگون شود .
نقش سرعت در شدت حادثه
همچنین در ادامه دكتر همایون صادقی ،رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز و رئیس مركز تحقیقات و قطب توسعه دانش و ترافیك در باره نقش سرعت در شدت حادثه، اظهار كرد: سرعت علاوه بر افزایش امكان بروز حادثه ، شدت حادثه را هم افزایش می دهد .مداخله درموضوع و مدیریت سرعت بسیار موثر است.
او بیان كرد: مدیریت سرعت تنها به معنای كاهش سرعت و جریمه كردن راننده نیست .امروزه ما باید به موضوع مدیریت سرعت شهری نسبت به گذشته بیشتر توجه كنیم .علاوه بر اورژانس باید بخش های دیگر وزارت بهداشت هم در موضوع مدیریت سرعت دخیل شوند .
صادقی افزود: در بحث مدیریت سرعت تنها موارد محدودی مانند آمبولانس ها و پلیس ها استثنا دارند، بنابراین بقیه افراد باید مدیریت سرعت را رعایت كنند.
افزایش1.5 درصدی كشته شدگان در مسیرهای برون شهری /بیشتر فوتی های جاده ای در سنین جوانی هستند
در ابتدای این مراسم صدیقه اعتماد سعید رئیس جشنواره و مدیر رادیو سلامت ، در باره ی میزان افزایش امید به زندگی در ایران اظهار كرد: در دو دهه اخیر،در كشور ایران حدود 13 سال افزایش امید به زندگی داشته ایم كه این میزان نسبت به كشور ژاپن 11 سال كمتر است .در داخل كشور هم تفاوت امید به زندگی محسوس است به طوری كه در تهران امید به زندگی 8 سال از استان های سیستان و بلوچستان و كردستان بیشتر است.
او بیان كرد: عوامل متعددی در پیامدهای سلامت كشور تاثیر دارند كه اختلاف در این عوامل می تواند طول عمر را افزایش یا كاهش و كیفیت زندگی افراد را تغییر دهد.اگر قصد داشته باشیم به توسعه پایدار كشور اهمیت بدهیم باید شاخص هایی را در نظر بگیریم كه این شاخص ها، اهداف توسعه پایدار هستند .
بر اساس این نتایج ، ایران در رتبه 69 در بین 188 كشور جهان قرار دارد ، در حالی كه در ارزیابی قبلی ( شاخص های ایران در سال 1990) ایران در رتبه 104 قرار داشت كه با 35 پله ارتقا به رتبه 69 رسیده است.
رئیس جشنواره افزود: در 7 شاخص، ایران بهترین عملكرد ، در 8 شاخص وضعیت خوب ، در 16 شاخص عملكرد متوسط تا بد ، در 6 شاخص ضعیف و در سه شاخص وضعیت هشدار آمیز داشته است كه مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای جزو وضعیت هشدار آمیز قرار می گیرد. حوادث ترافیكی خسارت 2 هزار میلیاردی به جا گذاشته است . هر فوتی حدود 657 هزار دلار خسارت به كشور تحمیل می كند و روزانه در ایران حدود 43 نفر تلفات جاده ای داریم .هر مجروحی كه وارد بیمارستان می شود حداقل حدود 250 میلیون تومان هزینه دارد .
تصادفات فوتی رانندگی در سال 97 چقدر خسارت به كشور وارد كرده است؟
اعتماد سعید، تاكید كرد: در سال 97 تصادفات فوتی رانندگی 2هزار میلیارد تومان خسارت به كشور وارد كرده است كه این میزان حدود هشت درصد تولید ناخالص ملی را تشكیل می دهد كه به عبارتی روزانه 32 میلیارد تومان می شود. در نیمه نخست سال 98 بر اساس آمار پزشكی قانونی 6 هزار و 53 نفر در محورهای برون شهری جان خود را از دست دادند كه این میزان 1.5 درصد نسبت به سال 97 افزایش داشت. همچنین حدود 2هزار و 246 نفر در مسیرهای درون شهری جان خود را از دست دادند كه این میزان 2.7 درصد نسبت به سال 97 افزایش داشت و حدود 810 نفر هم در مسیرهای روستایی فوت كردند .
او تصریح كرد : بیش از سه چهارم كشته شده ها مردانی بودند كه 8.5 درصد آنها 10 سال و كمتر داشتند ، 6 درصد آنها بین 11 تا 17 سال بودند و 54.4 درصد آنها بین 18 تا 49 سال قرار داشتند. بنابراین بیشتر كشته شدگان جاده ای در سنین جوانی و باروری اجتماعی قرار دارند .
مهمترین عوامل در تصادفات جاده ای
رئیس جشنواره ،گفت: از مهمترین عومل در تصادفات جاده ای می توان به تخطی از سرعت مجاز ، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی اشاره كرد .ما مدیریت كنترل سرعت را یكی از محورهای اصلی جشنواره در نظر گرفتیم و شعار امسال جشنواره« خط ، نشان و سرعت »است .خط و نشان كشیدن یكی از موضوعاتی است كه ما می دانیم عاقبت خوشی ندارد ، بنابراین با این شعار قصد داریم به رانندگان هشدار بدهیم كه سرعت برای شما خط و نشان می كشد.همچنین مطالبه گری در این خط و نشان و سرعت قرار دارد .
اعتماد سعید اظهار كرد: همكاران ما در پلیس راهور ناجا و وزارت راه و ترابری باید خط و نشان هایی را در مسیر قرار بدهند تا رانندگان از موضوع سبقت غیر مجاز و سرعت كنترل نشده آگاه شوند .پویش 30-60 نشانگر این است كه 60 درصد تصادفات در 30 كیلومتری آخر شهرها رخ می دهد .مدیریت موثر در كاهش یا كنترل سرعت مهمترین راهكار مداخله ای است .
او بیان كرد: بر اساس آماربه ازای هریك درصد افزایش در سرعت به طور متوسط 4 درصد تصادفات مرگبار و 2 درصد تصادفات شدید افزایش پیدا می كنند .سرعت، مكانیسم عكس العمل را كاهش می دهد و مسافتی كه راننده باید طی كند تا به خطر نزدیك نشود ، افزایش می دهد .اگر راننده ای مسیر تهران – قم را با سرعت 140 كیلومتر طی كند 52 دقیقه طول می كشد تا به مقصد برسد و در صورتی كه همین راننده این مسافت را با سرعت 120 كیلومتر طی كند ، مدت زمان رسیدن به مقصد 60 دقیقه می شود به عبارتی افزایش سرعت تنها 8 دقیقه مدت زمان رسیدن به مقصد را كمتر می كند .
رئیس جشنواره ، افزود: با افزایش سرعت وزن هم بیشتر می شود به عبارتی وزن كودكی كه 5 كیلوگرم است با افزایش سرعت 20 برابر شده و 100 كیلوگرم می شود.افزایش سرعت احتمال حادثه و جراحت های شدید و مرگبار را بیشتر می كند.
اعتماد سعید یادآوری كرد: وزن مغز حدود 5 كیلوگرم است كه وقتی سرعت 90 كیلومتر بر ساعت باشد ،وزن مغز به 38 كیلوگرم می رسد درصورتی كه سرعت 130 كیلومتر بر ساعت باشد ، وزن مغز 54.6 كیلوگرم می شود .با افزایش سرعت وزن كبد و قلب هم افزایش پیدا می كند.
قابل ذكر است این برنامه به طور زنده با اجرای فیروزه آدابی از رادیو سلامت پخش شد.

دسترسی سریع