دبیر كمیته داوری جشنواره بین المللی رادیو: شاخص های داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو تصویب شد

دبیر كمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو گفت: در كمیته داوران جشنواره بین المللی رادیو،شاخص های داوری و قالبهای مختلف برنامه سازی در هر بخش تدوین شد.

1398/11/01
|
14:01

به گزارش كمیته اطلاع رسانی پانزدهمین جشنواره رادیو، بهنام احمد پور مباركه، دبیر كمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو با اعلام این خبر گفت: طی جلسات متعدد و با حضور جمعی از كارشناسان رادیو ، با توجه به تجربیات جشنواره های پیشین ،شاخصهای داوری در بخشها و قالبهای گوناگون برنامه سازی به تصویب رسید.
شایان ذكر است كلیه برنامه ها در هر بخش بر اساس این شاخص ها داوری و ارزیابی خواهند شد.
قالب های برنامه سازی بدین شرح می باشد:
بخش مستمر:مجله رادیویی، برنامه های گفتار محور، گفت و گو محور، ساختارهای نوین، مستند، مسابقه، نمایش ، نغمات آیینی ، دفاع مقدس ، رونق تولید ، برنامه های مناسبتی و برنامه های زبان فارسی
بخش مردمی: مستند، قطعه موسیقی ، گزارش ، نمایش كوتاه ، گزارش ورزشی ، پادكست ، آموزش معرفی برنامه ها
بخش بین الملل: مستند، مستند نمایشی ، یوجی فی،psa،csa،نمایش كوتاه، برنامه های شخصیت محور، برنامه های سرگرمی و آموزشی، مینی فیچر
وی افزود: در بخش ویژه جشنواره نیز قالب ها آزاد هستند.
دبیر كمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به« شاخص های داوری در بخش ویژه » گفت: خلاقیت در طراحی ساختار متناسب با هدف، موضوع و مخاطب، جذابیت موضوع، ضرب آهنگ مناسب، بكر بودن سوژه و نحوه ورود به آن، انتخاب عوامل، كاربری موسیقی و جلوه های صوتی از شاخص های داوری در بخش ویژه است.
احمدپور با اشاره به «شاخص های داوری در بخش مستمر» ادامه داد: در برنامه ها با ساختار «مجله رادیویی» حفظ و تداوم انسجام برنامه، طراحی و تنوع آیتم های برنامه، به كارگیری و هدایت نیروی انسانی، نوآوری در ارائه پیام، انتخاب و كاربرد موسیقی و جلوه های صوتی، كیفیت فنی( شفافیت صدا، میكس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) ملاك است.
در برنامه های «گفت و گو محور» نیزطراحی درست گفت و گو، تسلط مجری بر موضوع و طرح پرسش در مسیر اهداف، انتخاب مناسب و درست گفت و گو شونده، توجه به سطح دانش مخاطب هدف، تناسب با شرایط روز جامعه، لحن، ادبیات و رعایت قواعد زبان فارسی از شاخص های داوری است.
وی تصریح كرد: در برنامه «گفتارمحور» تناسب متن با لحن و صدای گوینده، اجرای دلنشین و مؤثر، تدوین مؤثر برای انتقال پیام متناسب با حس منتقل شده، تناسب موسیقی و جلوه های صوتی با متن و گفتار، در برنامه های «نمایشی»متن(پیرنگ، كشش و جذابیت، شخصیت پردازی، ضرب آهنگ داستان، ایجاز) ، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی ، انتخاب نقش و تسلط بازیگران ، انتخاب و كاربرد مناسب موسیقی و جلوه های صوتی، كیفیت فنی (شفافیت صدا، میكس مناسب، هماهنگی سطوح صدا)، تصویرسازی مناسب، در بخش «ساختارهای نوین»ساخت و چینش منسجم، خلاقیت در طراحی و انتقال پیام و اثرگذاری از شاخص های داوری است.
دبیر كمیته داور جشنواره انتخاب سوژه بكر و خلاقیت در ارائه پیام، انتخاب رویكرد متناسب با شرایط روزو سایر شاخص های اختصاصی متناسب با ساختار برنامه را از معیارهای اختصاصی ساختار مربوطه «دفاع مقدس »ذكر كرد و گفت: در بخش «رونق تولید» نیز انتخاب سوژه بكر و خلاقیت در ارائه پیام ، انتخاب رویكرد متناسب با شرایط روز و سایر شاخص های اختصاصی متناسب با ساختار برنامه مهم است.

احمدپور با اشاره به برنامه هایی كه به پاسداشت «زبان فارسی» می پردازند گفت: رویكرد خلاقانه به زبان و ادبیات فارسی، تناسب موسیقی با فرهنگ و ادبیات فارسی و سایرشاخص های اختصاصی متناسب با ساختار برنامه همچنین پشتوانه پژوهشی و استفاده مناسب از ظرفیت های ادبیات فارسی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی استفاده مناسب از ظرفیت های ساختار برنامه برای مناسبت ها، خلاقیت ونوآوری در طراحی و پرهیز ار كلیشه ها، تناسب فضای موسیقایی برنامه با مناسبت، كیفیت فنی (شفافیت صدا، میكس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) و سایرشاخص های اختصاصی متناسب با ساختار برنامه را از شاخص های داوری در « برنامه های مناسبتی» ذكر كرد و گفت : در بخش «مسابقه» نیز جذابیت ایده، خلاقیت در طراحی پرسش ها، شیوه اجرا و داوری و رعایت عدالت برای معرفی برنده، انتخاب و كاربرد مناسب موسیقی و جلوه های صوتی، ضرب آهنگ متناسب با موضوع و ساختار، ایجاد فرصت هم ذات پنداری مخاطب با شركت كننده، طراحی خلاقانه مراحل مسابقه، كیفیت فنی (شفافیت صدا، میكس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مطرح است.
ضمن اینكه در بخش «نغمات آیینی»خلاقیت در انتخاب شعر و قالب،كیفیت اجرا و هماهنگی گروه و كیفیت فنی (شفافیت صدا، میكس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مورد بررسی قرار می گیرد.
احمد پور با اشاره به شاخص های داوری در بخش بین الملل گفت:در بخش «نمایش كوتاه»متن(پیرنگ، كشش و جذابیت، شخصیت پردازی، ریتم داستان، ایجاز)، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی، انتخاب نقش و تسلط بازیگران شخصیت ها، كارگردانی، توفیق در تصویر سازی مناسب برای مخاطب هدف و رعایت پرسپكتیو در میكروفن گذاری مطرح است.
در بخش « مینی فیچر»توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، استفاده مناسب از عناصر سازنده مینی فیچر(متن، صدای محیط، موسیقی و كلیپهای صوتی)،كیفیت فنی (شفافیت صدا , میكس مناسب , هماهنگی سطوح صدا)، پرداخت حرفه ای , نوآوری و خلاقیت ( در ساختار ، زبان وتلفیق موسیقی )، توفیق در دراماتیزه كردن، جذابیت موضوع و بكر بودن سوژه دیده می شود.
توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، كیفیت فنی (شفافیت صدا , میكس مناسب , هماهنگی سطوح صدا )، پرداخت حرفه ای ، نوآوری و خلاقیت ( در ساختار ، طراحی ، زبان ، تلفیق و موسیقی )، استفاده از شیوه های مناسب استناد رادیویی، جذابیت موضوع و بكر بودن سوژه از شاخص های بخش «مستند» است.
وی ادامه داد: در بخش «مستند نمایشی»جذابیت موضوع و توفیق در انتقال پیام، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، میكروفن گذاری صحیح و رعایت پرسپكتیو صدا ، توفیق در بازسازی نمایشی رخداد (متن و بازیگری) و بهره گیری از عنصر روایت از شاخص های داوری است.
در بخش« CSA-PSA »معرفی صحیح موضوع متناسب با مخاطب هدف ، كیفیت فنی و صدابرداری مناسب، طراحی خلاقانه، انتخاب موسیقی ، افكت و كلام ، پرداخت رادیویی تاثیرگذار و نگارش مناسب و متناسب متن مطرح است.
در بخش «شخصیت محور»طراحی خلاقانه و توجه به وجوه زیبایی شناختی برنامه با محوریت مجری ، ظرفیت ها و تسلط اجرا،توانمندی مجری در برقراری ارتباط با مخاطب و عوامل برنامه، انتخاب موضوع واصالت محتوا، توانایی در اقناع و ضرب آهنگ مناسب گفتار مهم است.
در بخش« UGC»طراحی خلاقانه و انتخاب ساختار متناسب با محتوای قابل ارائه ، حفظ انسجام و پیوستگی مطالب، تنوع در منابع مورد استفاده، انتخاب مناسب سوژه و تدوین مناسب،حفظ ریتم در تناسب با مخاطب هدف از شاخص های داوری است.
در بخش «آموزشی و سرگرمی»تناسب ساختار برنامه با موضوع آموزشی، تنوع، ایجاد كشش و توفیق در جذب مخاطب ، اثر گذاری آموزشی بر مخاطب هدف ، بهره گیری از وجوه خلاقانه در طراحی پیام آموزشی، بهره گیری از ظرفیت ها و امكانات آموزشی، مورد توجه قرار می گیرد.
دبیر كمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به« شاخص های داوری در بخش مردمی» گفت: در بخش «مستند»جذابیت و بكر بودن سوژه،پرداخت خلاقانه( در ساختار، طراحی ، تلفیق و موسیقی)، استفاده از شیوه های مناسب استناد رادیویی، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه،كیفیت فنی در بخش«پادكست»انتخاب سوژه و نحوه پرداخت متناسب ، طراحی خلاقانه و متناسب با موضوع،حفظ ضرب آهنگ و رعایت ایجاز، كیفیت فنی در بخش «موسیقی»شعر و ترانه، تسلط خواننده و اجرای صحیح، آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم در بخش «گزارش»انتخاب مناسب و خلاقانه سوژه، پرداخت مناسب موضوع، نوآوری در ارائه گزارش،فضاسازی مناسب و توصیف موقعیت در بخش «گزارش ورزشی»تسلط به رشته انتخاب شده،توانایی بازتاب رخداد ورزشی،تناسب هیجان گزارش با صحنه ها،رعایت قواعد زبان فارسی و پرهیز از تكلف در بخش« آنونس معرفی برنامه های رادیویی»معرفی دقیق برنامه، بهره گیری از صدای متناسب با موضوع و نوع برنامه، میزان جذابیت و اثرگذاری متن،به كارگیری موسیقی و جلوه های صوتی در بخش« نمایش كوتاه»متن مناسب دارای كشش و منطق داستانی،رعایت ایجاز،توانمندی و تسلط بازیگران،كارگردانی،كیفیت فنی از شاخص های داوری این بخش است كه سنجیده می شود.
علاقمندان برای كسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://www.radiofestival.ir/مراجعه كنند.

دسترسی سریع