به مناسبت هشتاد سالگی رادیو؛ نشست خبری معاون صدای رسانه ملی برگزار شد

نشست خبری دكتر حمید شاه آبادی، معاون صدای رسانه ملی به مناسبت سالروز تاسیس رادیو (4 اردیبهشت 1319) چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه در ساختمان شهدای رادیو با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

1399/02/10
|
11:06

نشست خبری دكتر حمید شاه آبادی، معاون صدای رسانه ملی به مناسبت سالروز تاسیس رادیو (4 اردیبهشت 1319) چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه در ساختمان شهدای رادیو با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا دكترحمید شاه آبادی در سخنانی بیان كرد: سال 99 را در شرایطی آغاز كردیم كه درگیر مشكلات كرونا بودیم و تمام برنامه های رسانه ملی و رادیو تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت. آنتن رادیو نیز از ابتدای این مشكل تلاش كرد به بهترین وجه اطلاع رسانی كند و امید بیافریند.
معاون صدا گفت: سالروز تاسیس رادیو برای همه ملت ایران و كسانی كه با این رسانه ارتباط برقرار می كنند و اهالی رادیو یك روز قابل توجه است. ما سال گذشته پس از یك وقفه 6 ساله در این روز سیزدهمین جشنواره رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا را برگزار كردیم. امسال هم این جشنواره را در دستور كار داشتیم به طوری كه استقبال در بخش مرمی 2,5 برابر سال گذشته بود و در بخش بین المللی نیز 3.5 برابر سال گذشته از 16 كشور مشاركت شد و داوری تمام بخش ها جز بخش بین المللی به پایان رسیده و امور اجرایی تماما انجام شده است ولی به دلیل شیوع ویروس كرونا برگزاری جشنواره به تعویق افتاده است.

16 شبكه سراسری با برنامه های متنوع برای مخاطبان رادیو
شاه آبادی درباره وضعیت فعالیت شبكه های رادیو گفت: امروز در بخش ملی 16 شبكه سراسری با برنامه های مختلف در خدمت مخاطب است. با توحه به بروز رسانه های نوین بیم آن می رفت كه رادیو نقش خود را از دست بدهد اما با تلاش اهالی رادیو در شرایط خوبی هستیم‌.
وی با اشاره به اینكه توجه به نیازمندیهای گوناگون مخاطب مورد توجه برنامه سازان رادیو قرار گرفته واین مهم در برنامه ها لحاظ شده است، گفت: تغییر ساختاری برنامه ها در سال 98 تدوین شد و همكاران ما در رادیو با تغییر در ساختار و ایجاد مستند روایی و مستندهای رادیویی، تولید مسابقات گوناگون و استفاده از ساختارهای نوین برنامه سازی، ایجاد بانك میان برنامه، تولید قطعات كوتاه، ساختار برنامه های رادیو را تغییر دادند.معاون صدا اعلام كرد: مدت برنامه های رادیو را كوتاه كردیم و از برنامه های طولانی فاصله گرفتیم و در مسیر برنامه سازی حرفه ای قدم برداشتیم. سال گذشته بیش از 26 برنامه برپایه طنز در دستور كار قرار گرفت و امسال نیز این بخش را توسعه خواهیم داد. همچنین نگاه به شهرستان ها و توسعه برنامه های ملی در دستور كار قرار گرفته است.


ارتقای كیفی محتوای برنامه های رادیو در راستای تحقق شعار"جهش تولید"
حمید شاه آبادی انجام برنامه ریزی های راهبردی پیرامون شعار سال 99"جهش تولید" را مهم ارزیابی كرد و گفت : در خصوص شعار سال دو ماموریت برای رادیو قائل هستیم. ماموریت عمومی رادیو اطلاع رسانی و معرفی كار آفرینان برتر و بازگو كردن همه اقداماتی است كه مردم و مسئولان در راستای "جهش تولید" انجام می دهند. از جمله برنامه های نو آورانه مثل "تابلوی واردات" كه از رادیو اقتصاد پخش می شود كه در آن مردم از كالاهایی كه وارد كشور شده است، مطلع می شوند و هر فردی كه توانایی تولید آن كالا را داشته باشد، اعلام می كند و برنامه نیز فرد مورد نظر را معرفی می كند تا جلوی واردات آن محصول گرفته شود و دستگاه های مربوطه مانع از واردات آن محصول شوند .
وی ادامه داد: ماموریت تخصصی رادیو درخصوص شعار سال نیز بدین گونه است كه در معاونت صدا ارتقا كیفیت برنامه های رادیویی به صورت جدی مد نظر قرار میگیرد و برای ارتقا كیفیت برنامه های رادیویی از حیث محتوا اقدامات لازم انجام می شود.در حقیقت تفسیر ما از شعار سال" جهش تولید در رادیو " خواهد بود. ارتقای كیفی محتوای برنامه های رادیو از رویكردهای درونی رادیو برای تحقق شعار امسال است. در 42 هفته تك تك شبكه ها بر اساس ساختار طراحی شده كیفیت برنامه هایشان مورد سنجش قرار می گیرد.

زبان فارسی یكی از دغدغه‌های جدی برنامه‌سازی در رادیو
حمید شاه آبادی با اشاره به اینكه در حال حاضر به شهرستان‌های كشور در برنامه‌های رادیو بیشتر توجه شده است، تصریح كرد: زبان فارسی یكی از دغدغه‌های جدی برنامه‌سازی است و برای صیانت از زبان فارسی اقدامات لازم انجام شده است به طوری در گام دوم این اقدامات هیچ گوینده و كارشناسانی در رادیو نمی تواند از زبانی غیر از فارسی استفاده كند.
وی افزود: تمامی بندهای بیانیه گام دوم انقلاب به شكل ظریف در دستور كار قرار گرفته است و در برنامه های رادیو به آن پرداخته می شود.

راه اندازی 11 رادیو فصلی در سال 98
شاه آبادی درباره رادیوهای فصلی اظهار داشت: رادیو فصلی با رادیو اربعین شروع شد و در سال 98، 11 رادیو فصلی را روی آنتن رفت. رادیو های فصلی متناسب با اتفاقات و رویدادهای كشور راه اندازی می شوند و زمان آن هم به همان موضوع باز می گردد. در یكی از نظرسنجی ها 19 درصد مخاطب برای رادیو فصلی دیده شد كه در بازه زمانی كوتاه خوب بوده است.
وی درباره برنامه های كودك رادیو نیز بیان كرد: سال های گذشته مصوبه ما این بود كه تعداد برنامه های كودك خود را افرایش دهیم. كارگروهی تشكیل داده بودیم كه به دلایلی ادامه پیدا نكرد و این نقطه ضعف ما در این زمینه است كه امسال برای آن برنامه داریم. پایگاه جامعه كودك در ایران صدا نقطه قوت ما در برنامه سازی رادیو در زمینه كودك است كه اقبال خوبی از آن صورت گرفت و امیدوارم به پشتوانه این تولیدات وارد فضای برنامه سازی برای كودكان شویم.

حمایت از پیشكسوتان رادیو در سال 99
شاه آبادی درباره حمایت از پیشكسوتان رادیو و برنامه های معاونت صدا اظهار كرد: برای جشنواره امسال شخصی را مسئول و تیمی را ایجاد كردیم كه مشخص كنند پیشكسوتان رادیو باید چه ویژگی داشته باشند. ضوابط پیشكسوت بودن در سال 99 در رادیو احصا، تصویب و ابلاغ می‌شود تا حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد.
معاون صدا در ادامه درباره حوزه چندصدایی و تعامل با سازمان ها و ارگان ها گفت: ما تلاش كردیم از یك سوی انتطارات مردم را برآورده كنیم تا جایی كه مردم رادیو را رسانه خود بدانند. از سوی دیگر نگاه های متفاوتی وجود داشت و تلاش می كنیم آن را برطرف كنیم. دولت به نحو تام و تمام از همه ظرفیت های رسانه استفاده می كند و ما همیشه دنبال دولتمردان بوده ایم تا از ظرفیت‌های رادیو استفاده كنند. درباره تعامل با سازمان ها نیز اقدامات خوبی انجام شده است تا جایی كه ما گفته‌ایم می‌توانیم نشست مطبوعاتی را به صورت زنده در شبكه رادیویی را برگزار كنیم و آن‌ها هم استقبال كرده‌اند.
وی درباره وضعیت موزه رادیو اظهار كرد: دو طبقه ساختمان جنوبی میدان ارگ از سوی میراث فرهنگی به عنوان موزه رادیو شناخته شده است و این مجموعه قطعا موزه رادیو است اما سرعت كمی در راه اندازی وجود دارد.مجموعه ارگ به عنوان یك مجموعه در اختیار صداوسیما ظرفیت خوبی دارد كه به محل بازدید عموم و برگزاری برنامه ها تبدیل شود ولی حجم زیادی از محیط احتیاج به بازسازی فنی دارد كه در حال پیگیری است.

پخش نمایش های رادیویی در ایام ماه رمضان
وی درباره برنامه های رادیو در ماه رمضان مطرح كرد: هر شبكه متناسب با مخاطب نمایش های رادیویی مختلفی را برای این ایام پخش می كند. امسال نمایش های رادیویی بر اساس نیاز شبكه ها و محتوای آن هاست و زمان بندی آن بر اساس ظرفیت شبكه ها است. رادیو قرآن نیز بانك میان برنامه خود را در روزهای دیگر افتتاح می كند. یك بانك زیر 10 دقیقه از برنامه های معارفی و قرآنی به صورت گلچین تهیه شده است تا در بین برنامه ها پخش شود .
معاون صدا افزود: همچنین در این زمینه رادیو تلاوت جدول بندی و كنداكتور خود را به صورت كامل تغییر داده است. برنامه های صبحگاهی توجه ویژه ای به این حال و هوای ماه رمضان دارد. باتوجه به آمادگی شبكه ها برای تولیدات متنوع و متناسب با ماه رمضان از یك سو توجه ما به اماكن مقدسه است و از سوی دیگر به برنامه های طنز، مسابقه و نمایشی.

ادامه دار بودن روند برنامه های آموزشی در رادیو
حمید شاه آبادی درباره آموزش محور شدن رادیو همگام با شبكه آموزش بیان كرد: سبك زندگی با كرونا به ما مواردی را آموزش داد كه اگر تدبیر داشته باشیم باید از آن ها استفاده كنیم. همزمان با راه اندازی مدرسه تلویزیونی ، سه شبكه رادیویی از جمله رادیو قرآن، فرهنگ و جوان در زمینه آموزش شروع به كار كردند كه این امر همچنان ادامه دارد و ما به این فكر می كنیم چگونه می توانیم پس از كرونا این روند را ادامه دهیم و در این خصوص با دو مركز وارد گفتگو شدیم تا در فضای مجازی بتوانیم برنامه های آموزشی داشته باشیم.

دسترسی سریع