رادیو نما دریچه ای درخشان برای آینده رادیو

گسترش و بسط وسایل ارتباط جمعی در كنار افزایش سطح دسترسی ها به منابع مختلف، اطلاعات گوناگون و همچنین توسعه تئوری های مختلف رسانه ای ، شرایطی را ایجاد كرده است كه امروزه تولد و یا تلفیق رسانه ها به امری كاملا طبیعی و عادی مبدل می شود.

1401/08/23
|
17:37

این روند به گونه ای است كه طی یك قرن گذشته و با ورود رسانه های مختلف تصویری و دیجیتال شاهد ارتقا برخی از این ابزار در اشكال مختلف نیز بوده ایم. در این میان رادیو به خاطر شاخص های زیاد از توان تلفیق پذیری بالایی برخوردار است كه علاوه بر حفظ و افزایش توانمندی های خود ،نقش موثری در انتقال پیام ایفا می نماید. چرا كه به تعبیر بسیاری از دانشمندان علوم ارتباطات ، رادیو مادر رسانه های نوین امروزی است .از این رو با توسعه زیر ساخت های مختلف و امكانات فنی ،رادیو نما به عنوان دست برتر این رسانه معرفی شد . این بخش مهم و راهبردی به گونه ای است كه با ارایه جلوه های گوناگون و مستمر كمك موثری می نماید تا آنچه كه به عنوان محتوای تصویر ساز از رادیو پخش می شود با قدرت اثر گذاری بیشتری در اذهان مخاطبان شكل بگیرید. همچنین در كنار این مسئله باید توجه كرد كه ارایه تصاویر مستمر و مرتبط با موضوعات برنامه ها ، محتوی ارائه شده نیز متفاوت تر در اختیار مخاطبان قرار می دهد .رادیو نما علاوه بر موارد گفته شده میتواند برخی محدودیت ها را نیز پوشش دهد و با درج زیر نویس ها ،راه های ارتباطی و سایر موارد دیگر مخاطبان را همراهی نماید. مسلما این ارتقا به جا و شایسته می تواند رادیو را بیش از گذشته توانمند سازد.لذا به مناسبت سالروز آغاز به كار رادیو نما نقطه نظر برخی از مدیران شبكه های رادیویی را جویا شدیم.

وحید اسدی مشاور معاون صدا ، مدیر رادیو مستند و دبیر علمی دومین جشنواره پژواك:
رادیو نما ؛بستری متفاوت برای انتقال پیام
رادیو نما متشكل از صدای رادیو به همراه مجموعه ای از تصاویر است كه روی گیرنده دیجیتال و فضای مجازی قابل دریافت است. نقش رادیو نما ، به عنوان رسانه مكمل برنامه های رادیویی و همگامی با آنتن زنده برای تصویر سازی و ارائه اطلاعات تكمیلی و جانبی از محتوای در حال پخش فعالیت می كند.
ارائه محتوای متنی ، معرفی راه های ارتباطی ، ارائه تصاویر مرتبط با برنامه ها ، ارائه كنداكتور روزانه و ماهانه هر شبكه ، مسیر دهی مخاطب به فضای مجازی اختصاصی هر شبكه و دیگر درگاه های ایجاد شده از وظایف رادیو نماست.با توجه به اینكه رادیو همچنان مخاطب خاص خود را در رده های سنی مختلف حفظ كرده است ، رادیو نما بستری بصری برای ارائه محتوای بهینه و اطلاعات تكمیلی در كنار صدای آنتن رادیو تبدیل شده است.

نقاط قوت رادیو نما را میتوان در این چارچوب ها دسته بندی كرد:
امكان انتخاب متنوع تصاویر با توجه به موضوع آنتن و تصویر سازی برای مخاطب
قرار گیری كانال های رادیو نما در كنار شبكه های تلویزیونی و امكان ایجاد رقابت در بین شبكه هایی كه از نظر سیاست های عملكردی مشابه یكدیگر هستند.
دسترسی مناسب و راحت تر برای مخاطب به شبكه های رادیویی
امكان استفاده از ظرفیت بازرگانی و مشاركت در رادیو نما به صورت تصویری
ایجاد جذابیت بصری برای برنامه های رادیویی
رادیو نما می تواند در سال های آینده در صورت تعیین چشم انداز و اهداف كارشناسی شده به یك رسانه استراتژیك تبدیل شود.رسانه ای پویا ، تعاملی ، الگو ساز ، مبین الگوی زندگی و تفكر ایرانی اسلامی و همگام با فناوری های نوین و همسطح رسانه های موفق دنیا در حوزه برود بند شناخته شود.
همچنین این بستر می تواند به عنوان اولین رسانه ای كه رادیو را برای ناشنوایان ارائه می دهد معرفی شود.آموزش از جمله فعالیت هایی است كه با توجه با ساختار رادیو نما می تواند در آینده جایگاه ویژه ای پیدا كند.

مهدی حسینی مدیر پشتیبانی فنی رادیو نما و سرپرست فنی تولید:
پوشش حداكثری شبكه های رادیویی از طریق رادیو نما
رادیو نما پدیده نوظهوری است كه می‌كوشد نظر مخاطبین بیشتری را به رادیو جلب كند.در واقع این بستر پدیده‌ای نوپاست كه برخی از رسانه‌ها سعی كردند از فضای آن برای گسترش مخاطبانشان استفاده كنند.در رادیو نما شبكه‌های رادیویی با استفاده از عكس‌های فشرده و كم‌حجم و با حفظ كیفیت علاوه‌بر ارتباط صوتی یك ارتباط تصویری نیز با مخاطب خود ایجاد كرده‌اند و شنونده را از موضوع در حال پخش آگاه‌تر می‌كنند. امروز پخش تصویر به همراه صدا در شبكه‌های رادیویی دیجیتال مرسوم شده و گاهی استفاده از دوربین در استودیوهای رادیویی مدنظر قرار می گیرد.
با توجه به استقبال مخاطبین از رادیو نما حوزه فنی بر آن شد تا امكانات بیشتری را برای مخاطبان از جمله درج زیرنویس و ایجاد بستر تعاملی فراهم كند.
رادیو نما اولین‌بار در آبان هزار و سیصد و نود و پنج با پخش تصویری از رادیو جوان،رادیو ایران و رادیو آوا و قرآن به‌صورت آزمایشی آغاز به كاركرد و در دی‌ماه سال هزار سیصد و نود و پنج با پخش رادیو نمای جوان به طور رسمی افتتاح شد و اداره كل فنی صدا در حال حاضر نوزده شبكه رادیو نما را به‌صورت شبانه‌روزی پشتیبانی می‌كند.
از اتفاقات خوبی كه در این حوزه افتاده‌است می‌توان به پخش و پوشش حداكثری رادیو نمای شبكه های رادیویی در سراسر كشور اشاره كرد و یكی از افتخارات ما در این حوزه راه‌اندازی رادیو نمای ترتیل است كه به‌صورت شبانه‌روزی و با همكاری كارشناسان فنی، صدای ترتیل قرآن كریم هم‌زمان با تصاویر آیات مربوطه پخش می‌شود كه علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از یك جزء قرآن كریم به‌صورت صوتی و تصویری بهرمند شوند.
ان‌شاءالله رادیو نما در صورت آماده شدن زیرساخت های لازم امكاناتی را در راستای بهره مندی ناشنوایان از برنامه‌هایی كه قابلیت داشته باشند، فراهم خواهد كرد.
مخاطبان محترم در تهران می توانند از طریق گیرنده های دیجیتال DVB-T ،روی فركانس 650 مگا هرتز،كانال 43 و شهرستانها گیرنده دیجیتال DVB-T 2 و فركانس و كانال اعلامی از سوی روابط عمومی مراكز استانها، شبكه های رادیو نما را دریافت كنند.

شهاب تالی مدیر رادیو پیام :رادیو نما دست برتر رقابت با رقبا
به لحاظ اهمیت و جایگاه رسانه رادیو در سپهر رسانه‌ای و نگاهی گذار به تاریخچه رادیو در ایران می توان تاثیر این رسانه گرم را در بخش زندگی مردم لمس كرد، چرا كه تنها رسانه ای است كه همیشه وهمه جا در دسترس بوده و عموم مردم بخشی از اخبار واطلاعات روزانه خودراازاین رسانه دریافت می كنند .
امروزه رادیو حضور گسترده‌ای در سراسر جهان دارد و تقریبا برای همه افراد قابل دسترس می‌باشد هرچند كه اینترنت و فضای مجازی با وجود هزینه‌های زیاد، ناامنی اطلاعات، غیرقابل اعتماد بودن به دلیل هجوم هكرها به آنها و وجود مطالب نادرست و نیز ناكارآمدی در برخی مكانها و زمانها با استقبال قابل توجهی در میان جوامع بشری مواجه شده است. اما رادیو بدون نیاز به زیر ساخت‌های عظیم، تا حد زیادی در بخش قابل توجهی از جهان در حال پخش می‌باشد. با توجه به پیشرفت تكنولوژی در حوزه ارتباطات، رسانه رادیو هم از این پیشرفت بی نصیب نمانده است و توانسته از فرمت آنالوگ به دیجیتال ارتقاء پیدا كند و با ابزارهای نوین ارتباطی جایگاه خود را در میان مخاطبانش حفظ نماید.
از جمله این ابزارها می توان دسترسی به رادیو از طریق دستگاه های گیرنده دیجیتال( ست تاپ باكس)، اپلیكیشن های رادیو، فضای مجازی و رادیو تصویری اشاره كرد كه مخاطبان رادیو در تمام شبانه روز در هر موقعیت زمانی و مكانی به طرق مختلف امكان بهره‌برداری از رادیو را دارند.
با ظهور رسانه‌های نوین برخی فكر می‌كنند رسانه رادیو توان رقابت با این رسانه‌ها را ندارد در حالیكه رادیو در بحران‌های متعدد در سراسر جهان ثابت كرده نه تنها جایگاه و رسالت خویش را حفظ كرده است بلكه قویتر از سایر رسانه‌ها توانسته نقش آفرینی كند.رادیو نما چندین سال است كه در جهان شناخته شده و رادیوهای مختلف خارجی از آن بهره می گیرند اما این رسانه فعالیت رسمی خود را در كشورمان از تاریخ سوم دیماه 95 آغاز نمود و امروز تمام شبكه های سراسری و استانی از این امكان بهره مند هستند. رادیو نما رسانه ای بین رادیوهای سنتی گذشته و رادیوهای تصویری جدید است. پخش تصویر از رادیو نما تحول چشمگیری در این رسانه بوجود آورده چرا كه پخش همزمان تصویر با محتوای صوتی جذابیت آن را دوچندان می كند.
امروزه دو دیدگاه درباره رادیو نما وجود دارد. موافقان آن رادیو نما را فرصتی برای دیده شدن رادیو و گسترش و فراگیر شدن آن و بالا رفتن میزان مخاطب و ایجاد راههای جدید ارتباط با مخاطب می دانند و مخالفان این كار را یك تلاش ناموفق تصویری و تلویزیونی و صرف هزینه های با بازخورد كم بیان می كنند. اما واقعیت این است رادیو نما نه رادیو است و نه تلویزیون، بلكه رسانه ای است جدید كه خود ماموریت و رسالت تازه ای پیدا كرده كه با استفاده از جذابیت های تصویری و جلوه های صوتی و صد البته كیفیت مناسب دریافت امواج در سراسر جهان می تواند مخاطبان جدیدی را جذب كند و رسانه ای برای شنیدن باشد كه با تصاویر مناسب و دقیق به كمك تخیل رادیویی بیاید و شنونده را با خود همراه و همگام سازد.
در بهره گیری از فضای مجازی و رادیو نما هم رادیو پیام و آوا با حضور فعال به عنوان دو رادیو پیشرو توانسته است با برنامه ریزی های مدون و استفاده از كارشناسان اهل فن گام های مطلوب و تاثیرگذاری بردارد این حوزه ضمن استقبال گسترده مخاطبان بستر مناسبی را برای تعامل بیشتر رادیو با مخاطبانش فراهم ساخته است. براساس نظرسنجی های سازمان رادیو نمای آوا در حال حاضر پرمخاطب ترین رادیو نما دربین رادیو نماها می باشد و رادیو نمای پیام هم در جایگاه مناسبی قرار دارد .
رادیو نمای پیام و آوا متناسب با رویدادهای تقویمی و مناسبتی با برگزاری پویش های مختلف توانسته بهترین و بیشترین بهره را از فضای مجازی ورادیو نما در تعامل با مخاطب در جهت غناء بخشیدن به محتوای برنامه تلفیق صوت با تصویر ببرد. از جمله این پویش ها می توان به پویش (معلم من(ویژه هفته معلم) ،همرزم من(ویژه هفته دفاع مقدس)،تابستان من، اربعین من، حسینیه پیام ،و... اشاره كرد.
رادیو نمای شبكه پیام و رادیو آوا همچنین این امكان را برای مخاطبان فراهم ساخته است علاوه بر دریافت صوت برنامه ها به یكسری اطلاعات تصویری با موضوع برنامه ،عوامل برنامه ساز و... داشته باشد نظر به ساختار سازمانی رادیو پیام رادیو آوا نسبت به سایر شبكه های رادیویی ساختار رادیونمای این رادیوها هم نسبت به سایر شبكه ها متمایز شده است
درپایان نظر به جایگاه و مزیت های رسانه رادیو نسبت به سایر رسانه ها بویژه در مواقع بحرانی برای اطلاع رسانی های ضروری می طلبد مسئولان امر عنایت و توجه ویژه ای به این رسانه داشته باشند .چراكه رادیو تنها رسانه ای است كه در هر مكان و زمانی به راحتی قابل دسترس برای اطلاع رسانی با رعایت سه اصل صحت، دقت و سرعت بوده ومیتواند بخش عظیمی از اقشار مختلف جامعه را با خود همراه كند.


كاویانی مدیر رادیو معارف :تلویزیون در خدمت رادیو
رادیو تصویری یا همان رادیو نما از ابتدای راه‌اندازی خود در آبان 1395 همواره با منتقدان و موافقان سرسختی روبرو بوده است. منتقدان، از بین رفتن ماهیت رادیو را بزرگترین چالش پیش روی این رسانه دانسته‌اند، و موافقان نیز دلائل متعدد خود را دارند كه اشاره خواهد شد.گذشته از درست یا نادرست بودن سخن منتقدان، پس از راه اندازی رادیو نما، استقبال شنوندگان از آن به اندازه‌ای بود كه مدیران سازمان را برآن داشت تا ضمن حمایت از وجود این رسانه، به گسترش نرم افزاری و سخت افزاری آن نیز گرایش پیدا كنند. تا آنجا كه در جشنواره‌های سازمانی بخشی به عنوان رادیونمای برتر گنجانده شد و ارزیابی دقیق این رسانه در دستور كار مركز ارزیابی سازمان قرار گرفت.از این رو و با توجه به استقبال مخاطبان از این رسانه مكمل، هركدام از رادیوها با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از نیروهای هنرمند ضمن افزایش كیفیت تصاویر، همخوانی كامل با آنتن را هدف خود قرار داده و رقابت جدی بین شبكه‌ها باعث رشد روزافزون این رسانه گردید.به نظر می رسد اكنون كه از آغاز به كار رادیونما 6 سال می‌گذرد؛ با نمایان شدن جنبه‌های كاربردی رادیونما، بتوان به درست بودن این تصمیم پی برد و به نقش مكملی این رسانه در كنار رادیو اشاره كرد. مهمترین مزیت های رادیو نما را می توان از چند بعد در نظر گرفت. از جمله می توان به ایجاد انگیزه بیشتر در عوامل برنامه ساز( پخش تصاویر عوامل برنامه به نوعی قدردانی از عوامل بوده و موجب دیده شدن و ایجاد انگیزه مضاعف برای كسانی میشود كه هیچگاه روی آنتن صدای آنها شنیده نمی شود.)، گسترش تعامل با مخاطبان و امكان انجام پویش های متنوعی كه تا كنون میسر نبود فراهم گردید.(مانند ارسال تصاویر مناسبتی، معرفی اماكن سیاحتی و زیارتی و...) و بدین ترتیب شنوندگان رادیو در تولید محتوا و برنامه سازی سهیم شدند.( در سال 1400 پویش ارسال عكس برای رادیو فصلی محرم انجام شد و نزدیك به 7000 عكس از سوی مخاطبان دریافت و پخش گردید.)در همین چارچوب تنوع در اطلاع رسانی با استفاده از زیرنویس و تصاویر مختلفی كه میتوان در رادیو نما از آن بهره برد؛اطلاع رسانی های برنامه ها دقیق تر انجام می شود . از آن جمله می توان به تصاویر مرتبط با موضوع برنامه و اطلاع رسانی درخصوص كارشناس برنامه ، اطلاع رسانی مراسم مذهبی و ملی با استفاده از پوستر و تصاویر مرتبط،جلب مشاركت و تبلیغات(با عنایت به مأموریت هر شبكه رادیویی، می توان جلب مشاركت از نهادها و مؤسسات مرتبط با طراحی و پخش تصاویر مختلف صورت پذیرد.)، اطلاع رسانی همایش ها، معرفی كتاب و شخصیتها، معرفی نرم افزار و توانمندیهای مؤسسات و معرفی محصولات فرهنگی اشاره كرد.

دسترسی سریع