قیمت گذاری پراید با دلار جهانی/ پای مجلس در میان است

یك فعال صنعت قطعه سازی معتقد است مصوبه مجلس خودروسازی و ارقام قیمتی را به روزگار فعلی انداخته؛ درحالیكه نماینده دوره نهم مجلس این قانون را مانع خام فروشی دانست.

1399/03/13
|
12:46

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان با حضور در برنامه "خیابان فرصت" رادیو گفت وگو؛ در رابطه با الزام خودكفایی صنعت خودروسازی كشور گفت: خودروی كلاس بی، ای یا سی نیازمند خودكفایی است. بعنوان مثال پراید كه در كشور بصورت كاملا خودكفا تولید می شود متعلق به كلاس بی است.

بر اساس این تعریف، خودروهای كلاس بی برای سفرهای كوتاه شهری مناسب هستند و لذا این خودرو برای سرعت بالای 120 كیلومتر بر ساعت و سفرهای طولانی ساخته نشده است.

*قطعاتی كه با نرخ جهانی تهیه می شود

بیگلو با طرح این مطلب كه هدف از خودكفایی صنعت خودرو باید مشخص باشد، ادامه داد: قطعه سازان مواد اولیه را به قیمت جهانی تهیه می كنند و در این شرایط انتظار می رود محصول نهایی با قیمت تمام شده كمتری بدست مصرف كننده برسد.

در حال حاضر واردات بسیاری انواع فولاد ارزان تر از فولاد تولید داخل است و ریشه این مسئله به مصوبه مجلس باز می گردد كه لزوم قیمت گذاری كالای داخلی و فروش آن را بر مبنای نرخ های جهانی مورد تاكید قرار می داد.

*نیاز كشور به خودرو؛ 100هزار دستگاه درسال

به گفته بیگلو مصوبه مجلس كار كرده است كه ملاك قیمت گذاری مواد داخلی بر مبنای دلار انجام می گیرد. احتمالا مجلس وقت می خواسته از قاچاق جلوگیری كند اما این برداشت پیش می آید كه قانون گذار به ریال اعتقادی ندارد و قصد فروش محصولات داخلی را به دلار دارد.

بر اساس بررسی معاونت های برنامه ریزی و استراتژیك دو خودروساز و وزارت صمت نیاز كشور به یك میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو در سال است ولی چرا 5 میلیون نفر ثبت نام می كنند؟ پاسخ در حاشیه سود و قیمت گذاری غیر منطقی است.

*چرا خودروسازی درجا می زند؟

اله وردی دهقانی، نماینده مجلس در ادامه سخنان دیگر مهمان برنامه در رابطه با اعتراض به شیوه ثبت نام خودرو گفت: خودروسازان زمانی قول هایی دادند ولی امروز مشكلات نه تنها كمتر نشد بلكه افزایش یافت.

وی خودروسازی را صنعتی استراتژیك خواند و افزود: كشورهای مدرن به ازای هر 7 نفر یك نفر در صنایع خودروسازی مشغول دارند ولی چرا این صنعت در ایران از نظر كمی و كیفی حتی تقاضای داخل را جواب نمی دهد!

ایران به موشك نقطه زن دست یافته و جز 10 كشور اول دنیا در حوزه صنایع تاپ هستیم ولی چه عملی باعث شده در صنعت خودروسازی درجا بزنیم؟

*مانع خام فروشی شدیم

دهقانی در خصوص انتقاد یكی از مهمانان برنامه مبنی بر قانون مصوب مجلس كه موجب افزایش قیمت تولید داخلی می شود، گفت: در مجلس نهم قانونی تصویب كردیم كه تا حد ممكن از خام فروشی جلوگیری شود.

بر این اساس دولت را موظف كردیم عوارض را بگونه ای ببندد كه در صورت خروج ماده خام، عوارض بیشتری دریافت شود. ایران باید قابلیت رقابت با خودروسازان دنیا را كسب كند و توان را بالا ببرد.

*مصرف كننده واقعی قابل تشخیص است

دهقانی گفت: مشكلات خودروسازی بسیار وسیع تر از این مسائل است. خودروساز قطعه ای را بدست می آورد كه با چرخیدن در چندین دست، قیمتی چندین برابر پیدا می كند.
خودروسازان در ثبت نام ها پولی را پیشاپیش دریافت می كنند. این كارخانه ها باید محصول را به خودساز واقعی بفروشد. هر یك از خریداران یك پلاك ثبتی و به نام خود خواهند داشت و [لذا مصرف كنندگان مشخص هستند].

*چشم و گوش و دل مسئولان به خارج نباشد!

دهقانی معتقد است در 42 سال گذشته همواره در تحریم بوده و خواهیم بود. پس چرا برای این شرایط سیاست گذاری نكرده ایم تا صنعت خودرو به خودكفایی برسد و ارتقا یابد؟

تا زمانی كه چشم و گوش و دل مسئولان به خارج از كشور معطوف باشد، پیشرفت نخواهیم كرد. استراتژی ما در جنگ اقتصادی كنونی باید تغییر كند. پس در صنعت خودرو باید قطعات مهم را در داخل بسازیم. چون دشمن برای ضربه زدن به ما، روزی می رسد كه یك پیچ را هم تحریم خواهد كرد.

*خودروسازی همچنان نیازمند حمایت های دولت است

همچنین در این برنامه مجتبی نظری، كارشناس ارشد خودرو در پاسخ به این پرسش كه صنعت خودروسازی تا چه میزان توان داخلی سازی را داراست، گفت: صنعت خودروسازی در چارچوب دولتی نیازمند حمایت و اشتغالزایی است و همگان تصور می كنند حمایت هایی خاص صورت گرفته است.

وی به طور كلی جایگاه صنایع عمومی را در كشور زیر سوال برد و گفت: اقتصاد ایران همواره علاقمند به بازرگانیِ نفتی بوده و زمانی از امریكا و ژاپن به كشور واردات داشتیم و امروز گذر چین به این مسیر افتاده است.

به عقیده نظری صنعت خودرو بایستی در كنار دیگر صنایع دیده و بررسی شود و سپس درباره خودكفایی آن اعلام نظر كرد.

دسترسی سریع