رویداد ملی پادكست فارسی/470 اثر در رویداد ملی پادكست فارسی

دبیر رویداد ملی پادكست فارسی گفت: ما در رویداد ملی پادكست فارسی رفاقتی داریم، تا سالی یكبار این رویداد برگزار شود و جوانان علاقه‌مند را زیر چتر فراگیر قرار دهیم و بستر جدیدی در رسانه صداپایه تحت وب شكل بگیرد.

1402/09/07
|
12:21

نشست اولین رویداد ملی پادكست فارسی از سوی شبكه رادیویی جوان با دبیری وحیدی اسدی و با حضور هیئت داوران و اصحاب رسانه برگزار شد.

معاونت صدای رسانه ملی به‌منظور شناسایی، آموزش و معرفی برترین پادكست‌های فارسی كشور و نیز ایجاد رقابت پویا و سازنده میان پادكسترهای فارسی و كشف و رشد استعدادهای این حوزه، رویداد ملی پادكست فارسی را با داوری متخصصان این عرصه برگزار می‌كند.
اسماعیل باستانی، مجری و یكی از داوران این رویداد درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه گفت: تا الان 470 اثر در رویداد ملی پادكست فارسی ثبت‌نام كردند. این رویداد به عنوان اولین رویداد ملی پادكست فارسی است. پیش از این دوستانم اولین دوره جایزه «جعبه» را با محوریت پادكست فارسی برگزار كرده بودند. اگرچه آن رویداد مستقل بود، ولی رویداد پادكست فارسی در سطح ملی برگزار می‌شود.
باستانی تعداد پادكست‌های فارسی فعال را حدود 15000 پادكست عنوان كرد و گفت: این پادكست‌ها در پادگیرهای مختلف بارگذاری می‌شوند و شنوندگان خاص خود را دارد. اپلیكیشن‌هایی داخلی كه پادكست را بارگذاری می‌كنند؛ شامل شنوتو، تهران پادكست، فیدیبو، ناملیك است. در اپلیكیشن‌های خارجی هم می‌توان به كست‌باكس، گوگل پادكست، اپل پادكست و ... اشاره كرد.
پادكست باید بتواند بهترین ارتباط را برقرار كند
سعید معدن‌كن، یكی دیگر از داوران این رویداد درباره پادكست گفت: پادكست فضای شخصی‌‌سازی شده است؛ آن هم با محتوا و روایتی كه پادكستر با علاقه خودش ارائه می‌دهد. به همین دلیل، داوری كردن روایت شخصی‌سازی شده در قالب‌های مختلف كار سختی است. هر پادكستی كه از دل برآید، لاجرم بر دل می‌نشیند؛ یعنی پادكست باید بتواند بهترین ارتباط را برقرار كند. بنابراین، نقطه به نقطه ارتباط گرفتن با افراد كار سنگینی است.
معدن‌كن با بیان اینكه من از بكار بردن كلمه داوری كردن پرهیز داشتم، توضیح داد: چراكه هر كدام از پادكست‌ها واجد ارزش‌های شخصی هستند و باید با خودشان مقایسه شوند. پادكست‌ها علاوه‌بر اینكه باید دارای محتوای مناسب و روایت سالم باشند، اگر بحث‌های تاریخی و علمی مطرح می‌كنند، باید از پشتوانه‌های علمی برخوردار باشند. چون رویداد ملی است. در مجموع پادكستی كه بتواند بهتر ارتباط برقرار كند، جدای از تعداد شنوندگان دست برتر را دارد.
باستانی در تكمیل صحبت‌های معدن‌كن از اصطلاح تمیز استفاده كرد و توضیح داد: محتوای پادكست باید تمیز باشد؛ چراكه ما با پادكست‌هایی هم مواجه هستیم، كه محتوایش عام پسند نیست!

طیف‌های مختلف پادكستر در رویداد پادكست فارسی شركت كردند

علی بیاگوی به عنوان دیگر اعضای هیئت داوران در پاسخ به این سوال كه چه تعداد از آثار دریافتی را شنیدید، بیان كرد: از بین 470 پادكست 150 تا را بررسی كردیم. ما از همه طیف اثر دریافت كرده بودیم. یعنی از پادكسترهای مبتدی گرفته تا افراد نام‌آشنای این حرفه اثر دریافت كردیم. پادكست یكی از راه‌های قصه‌گویی مدرن است، كه در بستر اینترنت به وجود آمد. داوری پادكست‌ها كار را برای ما سخت می‌كرد، ولی سعی كردیم معیارهایی را مورد توجه قرار دهیم، تا راحت‌تر پادكست‌ها را انتخاب كنیم.

جادوی صدا مرا به عالم رسانه دعوت كرد

محسن صفایی، عضو دیگر هیئت داوران در پاسخ به این سوال كه شما باید نقش موسیقی را در پادكست‌ها بررسی كنید، آیا میانه‌تان با موسیقی خوب است؟ گفت: اولین‌بار چیزی كه مرا به عالم رسانه دعوت كرد، تصویر نبود؛ بلكه جادوی صدا بود. موسیقی بخصوص بی‌ كلام سال‌های كودكی و نوجوانی مرا درگیر كرده بود. رویداد پادكست فرصتی بود تا دوباره یادی از عهد قدیم كنیم و در صداها و موسیقی‌های مختلف گم شویم.
باستانی یكی از ضعف‌های جدی پادكست‌سازان را انتخاب موسیقی دانست و تصریح كرد: عموماً همكاران هر آنچه را بپسندند، انتخاب می‌كنند؛ بجز یكی دو نوع پادكست بقیه این گونه نیست كه برگردند و موسیقی مدنظر را انتخاب كنند.

پادكست جانمان را نجات داده است

احسان طریقت از دیگر اعضای هیئت داوران به نقش پادكست در زندگی افراد اشاره كرد و توضیح داد: پادكست جان خیلی از ماها را نجات داده است. یعنی پادكست انگیزه و موتور محركی بوده، تا بلند شویم و یك كاری انجام دهیم. وقتی از پادكست صحبت می‌كنیم، از ستایش استمرار می‌گوییم. 15 هزار نفر پادكست می‌سازند و در یك جریان بی‌انتها شركت كردند و دلی كار می‌سازند. حال از بین پادكست‌ها اسپانسر و منفعت مالی شكل گرفته است؛ البته نه برای همه. با این حال، محركه ابتدایی پادكست آن چیزی بوده كه پادكستر دوست داشته انجام بدهد.باستانی با بیان اینكه در پنج بخش رویداد ملی پادكست فارسی جایزه خواهیم داد، افزود: دو بخش ویژه داریم. یك بخش آن به عنوان هشتگ ایران است و پادكست‌هایی كه با نام ایران باشد دربر می‌گیرد. 
از طرفی، آموزش پادكست جزو یكی از دغدغه‌های همكارانم است. نسل اول پادكست‌سازها دانشی نسبت به فضای پادكست نداشتند و بعد از تجربه و تلاش فراوان حرفه‌ای شدند و مخاطبان زیادی را همراه خود دارند. قرار است همكارانم در رادیو جوان اتفاقی را رقم بزنند. سال‌های پیش انجمن گویندگان جوان، نویسندگان جوان و باشگاه رادیویی جوان راه افتاد و نسل طلایی را پرورش داد. الان دیگر بیشتر آن‌ها برنامه‌سازی نمی‌كنند و اكثرشان مدیر شدند.

در ادامه معدن‌كن با بیان اینكه پادكست در دنیای جدید انتخابگری را به مخاطب هدیه داد، گفت: وقتی آدم پادكست خوب گوش می‌كند، لذت می‌برد. اینكه در یك ساعت ترافیك پادكستی را گوش كنیم، كه محتوایش بر دلمان بنشیند. بله، من جزو مخاطبان جدی پادكست هستم.

وحید اسدی هم به عنوان دبیر رویداد ملی پادكست فارسی و مدیر شبكه رادیویی جوان درباره هدف برگزاری این رویداد گفت: پیشتر فكر كرده بودیم كه چقدر جای چتر فراگیر برای پادكسترهای فارسی كه در كشورمان فعالیت می‌كنند خالی است. پادكسترهایی كه ممكن است مبتدی یا حرفه‌ای باشند. به همین دلیل، به این فكر افتادیم كسانی علاقه‌مند به ساخت پادكست‌اند یا پادكستر هستند، زیر چتر قرار بگیرند و باهم حرف بزنند، تا تجربیاتشان را باهم تبادل كنند.

رویداد ملی پادكست فارسی از جنس رفاقت است
اسدی در پاسخ به این سوال كه چرا به یاد رویداد ملی افتادید؟ گفت: جشنواره یك رقابت است، ولی ما در رویداد ملی پادكست فارسی رفاقت داریم. سالی یكبار رفاقت می‌كنیم، تا از هم یاد بگیریم، پادكست‌های همدیگر بشنویم، پادكسترهای جدید تربیت كنیم و جوانان علاقه‌مند را زیر چتر فراگیر قرار دهیم، تا بستر جدیدی در رسانه صداپایه تحت وب شكل بگیرد.

اقتصاد پادكست در ایران توسعه پیدا می‌كند

سیاوش صفاریان پور، یكی از اعضای هیات داوران و سازنده چندین پادكست در این جلسه گفت: پادكست مثل همه رسانه‌ها یك امكان برای اطلاع رسانی و سرگرمی است. اما ویژگی اصلی آن فردی بودنش است. به تدریج ساختار تولید پادكست دارد به عنوان یك بستر برای تبلیغات شناخته می‌شود. وقتی اقتصاد به توسعه این ساختار كمك می‌كند می توانیم به بقای آن امیدوار باشیم. با مداخله كسب و كارهای مختلف به عنوان اسپانسر در تولید پادكست‌ها اقتصاد پادكست در ایران توسعه پیدا می‌كند. این توسعه منجر به بقای بیشتر می‌شود. تیم سازی و گروهی كار كردن نیز در بقای پادكست موثر است.

وی افزود: پادكست یك رسانه فردی است. ولی به هر حال یك فرایند فنی و محتواسازی باید شكل بگیرد. در ایران خوشبختانه افراد در كنار هم قرار می‌گیرند و گروهی كار می‌كنند. در گذشته برای پادكسترها تنهایی كار كردن یك فضیلت بود. الان می‌بینیم توسعه پادكست منجر به شكل گرفتن استودیوهای تولید پادكست شده است. دیگر آن حالت خانگی كنار رفته و تكنیك تغییر پیدا كرده است.

صفاریان‌پور درباره طول عمر پادكست‌ها توضیح داد: در كشور ما تعداد زیادی پادكست شكل گرفتند و ناپدید شدند. چون برخی از روی هوس پادكست می سازند. خاصیت پادكست این است كه مثل یك موضوع زنده رشد می كند و ممكن است باقی بماند یا تمام بشود.
در انتهای مراسم از نشان باشگاه پادكسترهای جوان رونمایی شد. در این باشگاه قرار است ساخت پادكست به صورت رایگان به علاقه‌مندان آموزش داده شود.

دسترسی سریع