حمیدرضا افتخاری مطرح كرد: راه اندازی نهضت تولیدات مردمی با جشنواره پژواك

حمیدرضا افتخاری دبیرسومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواك و مدیر شبكه رادیویی صبا از راه اندازی رادیو جشنواره خبر داد.

1402/12/23
|
10:32

حمیدرضا افتخاری، دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواك در پاسخ به این سئوال كه برای این دوره از جشنواره بخش های ویژه و متنوع در نظر گرفته شده، درباره این بخش ها و اهدافی كه دنبال می كنید، توضیح بدهید؟ می گوید:هدف جشنواره تغییر نكرده و همچنان احیای گونه مستند است و قدم به قدم در جشنواره به اهداف می رسیم. نمونه اش تعداد آثار ارسال شده به جشنواره، تاثیر در جدول پخش شبكه ها و افزایش تولید مستند است. ضرورت رسیدن به این هدف گام به گام، به روز شدن است. در دوره اول برگزاری جشنواره، روی ساختار تمركز كردیم و سال دوم روی موضوع و ساختار تاكید داشتیم، ولی امسال به گونه ای دیگر عمل می كنیم.
وی ادامه می دهد: هدف جشنواره احیای گونه مستند بود؛ یعنی گونه مستند فراموش شده را به یاد برنامه ساز انداختیم كه به سراغ چنین تولیداتی بروند. در حوزه ساختار، پس زمینه آموزشی این بود كه ساختارها را یاد بگیرند كه این اتفاق افتاد كه ساختار مستند نمایشی چگونه است؟ و مستند محض چیست؟ وقتی محوریت را ساختار می گذارید دائم بحث و گفت و گو می شود و خاصیت جشنواره ها این است. جشنواره های حرفه ای موتور محركند كه در آن حوزه فعالیت بیشتر شود. وقتی ساختار را محور گذاشتیم، گفت و گو میان همكاران و كارگاه های آموزشی حول و حوش ساختار بود. در دوره دوم به این جمع بندی رسیدیم كه همكاران روی ساختار مسلط شدند و به این بلوغ رسیدند و نیاز نیست ساختار را تعریف كنیم، توضیح دهیم و تمركز كنیم. بنابراین همكاران روی ساختار متمركزند، پس كار را موضوعی كردیم. شاید این مهمترین اتفاق جشنواره سوم بود.
افتخاری با بیان اینكه هفت جایزه برای بخش اصلی تعریف شده، ادامه می دهد: در بخش ویژه نیم نگاهی به ساختار داریم به دلیل اینكه دسته بندی ها انجام شود، نه این كه به ساختار بپردازیم اما بخش اصلی كه بخش جدی ما هم هست و بیشترین اثر را از آنجا دریافت كردیم، فقط رقابت بین موضوع است؛ یعنی نشان جایزه پیشرفت می دهیم و هر فردی در هر ساختاری كه دلش می خواهد اثری بسازد، انجام بدهد، فقط مدت زمان باید رعایت شود و ما هم به اثر نمره می دهیم. در مجموع داوری ها به مرحله پایانی انتخاب آثار رسیده و به نظرم جواب داده است.
وی در پاسخ به این سئوال كه استقبال این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل چطور بود؟ بیان می كند: در دریافت آثار به لحاظ كمی تقریبا رشد 25 درصدی داریم و به لحاظ كیفی می توانیم در انتهای داوری صحبت كنیم. البته انتخاب آثار هم تمام شده است، ولی از نظر كمی رشد خوبی داشتیم. در مجموع 681 اثر قابل داوری در بخش های مردمی و حرفه ای داریم كه سال گذشته 590 اثر بود. منظور از 681 اثر قابل داوری یعنی اینكه آثار در چارچوب جشنواره بودند. البته آثاری بودند كه به دلیل رعایت نكردن زمان و ... حذف شدند.
دبیر جشنواره پژواك رادیو در پاسخ به یان سئوال كه آیا برای مردم بخش آموزشی هم داشتید كه متناسب با آموزش های انجام شده اثر بسازنند؟ توضیح می دهد: بله، سایت جشنواره بخش آموزش دارد. این بخش از همان دوره اول صوتی و تصویری فعال بوده و تمام كارگاه هایی كه برگزار شده، خلاصه شده و فیلم و صوتش در تارنمای جشنواره بارگذاری شده و مردم می توانند بهره ببرند. ضمن این كه در حوزه مردمی سعی كردیم گونه های راحت مستند را بگذاریم و مستند روایی و گزارشی گذاشتیم. این دو گونه هایی هستند كه خیلی پیچیدگی ندارند و اگر مخاطب بخواهد اثری برای یك جشنواره رادیویی تولید كند باید با حال و هوای تولید رادیو در حد آماتور آشنایی داشته باشد كه این قابل دسترس است. مستند روایی هم كتابخانه ای است و تحقیقات كتابخانه ای را روایت و ضبط می كنند.
وی درباره اینكه در بخش تعامل با مردم تا چه میزان به این موضوع توجه جدی دارید؟ بیان می كند: نگاه اصلی جشنواره، تحولی است؛ یعنی باید بخشی از برنامه های تحولی معاونت صدا در نظر بگیریم. یكی از تاكیدات سند تحول سازمان تمركز بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است و جشنواره پژواك رادیو با همین نگاه، نهضت تولید مردمی را راه اندازی می كند. در آینده آثار منتخب مردمی كه سطح كیفی مناسب برخوردار باشند از رادیو پخش وحمایت معنوی خواهند شد.
افتخاری درباره بخش داوری و اینكه تا چه میزان از حضور داوران چهره كمك گرفته شده؟ می گوید: نباید چهره، داور ما باشد. داور باید شأنیت داوری داشته باشد. ممكن است داوری باشد كه شأنیت داوری داشته باشد و چهره هم باشد. عمده سختی اصلی كار در داوری انتخاب آثار است و بعد در هر بخش تعدادی اثر به مرحله نهایی می رسند. باید تاكید كنم هیات داوران در بخش انتخاب آثار كاملا متخصص بوده؛ یعنی كسانی كه در حوزه برنامه سازی رادیو بودند، تجربیات مستندسازی داشتند و در حوزه تولید رادیو افراد معتبری بودند. در بخش داوری نهایی گروه هایمان گروه های متخصص رسانه ای هستند؛ یعنی در بینشان افراد رسانه ای و رادیویی هست.
دبیر جشنواره درباره افتتاحیه و اختتامیه عنوان می كند: افتتاحیه چهارم اردیبهشت روز رادیو و اختتامیه 30 اردیبهشت است. در این بازده زمانی رادیوجشنواره راه اندازی و آثار از این رادیو پخش می شود. این رادیو 24 ساعته است كه برنامه پخش و تكرار خواهند شد.

دسترسی سریع