با همت اداره آموزش معاونت صدا «روایت» در ساختار مستندسازی از اهمیت بسزایی برخوردار است

مهدی آذری مدرس و مولف كتاب درباره ساختار مستندسازی تاكید دارد كه در ساختار مستندسازی باید به روایت توجه ویژه ای داشته باشیم.

1403/08/19
|
12:10

به گزارش ر وابط عمومی معاونت صدا، كارگاه آموزشی دوره توسعه و توانمندسازی ویژه مدیران معاونت صدا برگزار شد. مهدی آذری مدرس و مولف كتاب «مستند به زبان آدمیزاد» درباره ساختار مستند بیان می كند: در ساختار مستندسازی، در ابتدا باید «روایت » داشته باشیم و همه آنچه كه در مستند استفاده می شود، باید قابلیت استناد داشته باشد و گرنه مستند نیست.
وی در ادامه به انواع ساختار های برنامه اشاره و بیان می كند: در برنامه سازی ساختارهایی همچون مستند، مینی فیچر، psa,csa ،پرومو، آرم استیشن ، جینگل ، نمایش ، آنونس و پادكست ، گفتگو محور،مسابقه، تركیبی و مجله است.
آذری با بیان اینكه مستند عالی ترین ساختار رادیو بعد از نمایش است، ادامه می دهد: رادیویی ها از «كلام» و «موسیقی»در برنامه سازی استفاده می كنند و تا زمانی كه برای موسیقی استنادی وجود نداشته باشد حق نداریم در مستند از موسیقی استفاده كنیم.
وی تصریح می كند: می توان در مستند از صدای شاهد استفاده كرد، ولی استناد موسیقی باید محرز باشد یا خودتان بتوانید استنادش را ایجاد كنید.
آذری با مقایسه مستند به پایان نامه دانشجویی عنوان می كند: چطور نمی توانید در پایان نامه حتی یك صفحه را بدون منبع ذكر كنید در مستند هم نمی توانید از موسیقی برای ایجاد حس و ربط استفاده كنید. و اگر اینچنین كنید، برنامه را از مستند به صورت تركیبی در آورده اید.مستند پایان نامه صوتی است. ضمن ایننكه بنیان های نظری در تلویزیون با بنیان های مستند رادیو تفاوت دارد .
این مدرس با بیان اینكه پژواك اتفاق خوبی بود ، تصریح می كند: برگزاری سه دوره از جشنواره پژواك باعث شد كه ساختار مستند احیا شود اما هنوز جا دارد.
در ادامه استاد با پخش مستندهایی رادیویی می گوید: همه آغاز را خوب می دانیم ولی گره را بلد نیستیم.صدا قابلیت بزرگی دارد.ما با یك دیالوگ كاملا یكسان می توانیم شخصیت ایجاد كنیم. می توان از ظرفیت های صوتی برای محتوای مستند بهره برد.
در بخشی از این كارگاه، آذری درباره بهره بردن از فیچر و مینی فیچر صحبت كرد.

دسترسی سریع