علی بخشیزاده معاون صدای رسانه ملی امروز سوم دی ماه در واحد ارتباط با مخاطبان 162 حاضر شد و تاكید كرد: مردم امروز از سراسر كشور با واحد ارتباط با مخاطبان 162 تماسهای بسیاری برقرار كردند و این موضوع نشان میدهد آنها با علاقه و با دقت شنونده برنامههای رادیو بوده و دنبال میكنند.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، علی بخشیزاده، معاون صدا و مدیران شبكههای رادیویی امروز سوم دی ماه مهمان مركز 162 رسانه ملی بودند و فرصتی فراهم شد تا با مردم گفتوگوی بیواسطه داشته باشند. واحد امور مخاطبان اداره كل روابط عمومی صدا و سیما (162) امكانی را فراهم كرد تا مخاطبان در فضایی صمیمانه نظرات خود را اعلام كرده و پیشنهادها و انتظاراتشان را از برنامههای رادیویی به معاون صدا و مدیران شبكههای رادیویی بیان كنند.
علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی با اشاره به تماسهای مخاطبان از اقصی نقاط مختلف كشور در واحد ارتباط با مخاطبان 162 افزود: از سراسر كشور با ما در تماس گرفتند؛ از صنف راننده، خانه دار و معلم گرفته تا استاد دانشگاه و پزشك و... این موضوع نشان میدهد مخاطبان، برنامهها را به شدت دنبال میكنند. به شخصه معتقدم برنامههای رادیویی شبكه محور هستند.
معاون صدای رسانه ملی در باب ضرورت استمرار برنامههایی از این دست نیز گفت: 162 برای مدیران سازمان همانند اكسیژن است. مردم از این بستر بدون واسطه و شفاف با مردم صحبت میكنند. نظرات مردم برای ما همانند آب حیات است و رسانه و برنامههای ما با نظرات مردم و برای مردم زنده میماند.
رانندهای كه از برنامه «راه شب» گفت
وی ادامه داد: ما نظرات خیلی خوبی امروز در واحد 162 شنیدیم. یكی از مخاطبان كه تماس گرفته بود، رانندهای بودكه در مورد برنامه «راه شب» حرف زد و تاكید كرد این برنامه برایش آرامش بخش است. او ادامه داد زمانی كه در جاده است با شنیدن این برنامه آرام میگیرد و به زندگی امیدوار میشود، اما گلایه داشت چرا صدایش در برنامه پخش نمیشود. من خدمتشان عرض كردم تعداد تماسها با برنامه زیاد است و امكان پخش تمام تماسها نیست، اما شماره اش را گرفتم. امروز از شهرهای اصفهان، شهركرد و... تماس گرفتند. خانم 69 سالهای از تهران تماس گرفتند و از برنامههای آموزنده و فرهنگساز ما تقدیر كردند و...
معاون صدای رسانه ملی خاطرنشان كرد: ما موظف هستیم تمام مطالب و مباحثی كه مطرح میشود را پیگیری و دنبال كنیم. مردم و مخاطبان ما دقیق هستند و سطحی برنامه را گوش نمیكنند. ما موظف هستیم به سرمایههایمان كه مردم هستند، توجه كنیم. حتما تقاضای حضور بیشتر در واحد162را خواهم داشت تا بیشتر شنونده نظرات مردم باشم.
بخشیزاده با بیان این كه رادیو انعكاسدهنده نیازها و مسائل مردم است، گفت: یكی از وظایف خطیر رادیو پیگیری مسائل و دغدغههای مردم است. شبكهها در این زمینهها برنامهریزی مناسب دارند. برنامههای رادیو با دعوت از مسئولان، پیگیر مطالبات مردم است و به قول معروف مسئولان را پای كار میآورد. تعداد چنین برنامههایی در رادیو فراوان است و برنامهسازان مسائل پزشكی، حقوق شهرندی، حقوق قضایی، مباحث فرهنگی، اقتصادی، محیط زیست، سبك زندگی و... با حضور كارشناسان بررسی كرده و از مسئولان پیگیر هستند.
وی در پاسخ به این پرسش كه تعامل با مخاطبان چه میزان میتواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد؟ افزود: اگر گفت وگو در فضای منطقی شكل بگیرد، حتما منجر به تكامل فردی و اجتماعی می شود. ما در رادیو به سمت نقطه مطلوب در حال حركت هستیم. مخاطبان عزیز كه با ما تماس میگیرند و نظراتشان را مطرح میكنند، به این معناست كه نقطه آغازین برنامهریزی كار ماست و برنامهریزی كنیم تا به سمت نقطه مطلوب حركت كنیم. نتیجه این رویداد، حتما تكامل رسانه است و بهتر شدن برنامهها. بیشك نظرات مردم را در برنامهها لحاظ میكنیم.
شنوندگان هوشمند
كاظم داداشی، قائم مقام رادیو ایران درباره حضور در واحد 162 عنوان كرد: ما در طول سال با مخاطبان در ارتباط هستیم. این ارتباط از طریق پیامك و تلفن است. به جد پیگیر پیشنهادهای مخاطبان هستیم اما حضور در واحد 162 شرایطی فراهم كرد تا از نزدیك شنونده نظرات مردم باشیم. این رویداد فرصت فوقالعادهای شكل داد و شنوندگان هم به این موضوع تاكید كردند. برایشان جالب بود كه با معاون صدا و مدیران شبكههای مختلف صحبت میكنند. امیدوارم این فرصتها به شكلهای مختلف فراهم شود.
وی ادامه داد: به شخصه برای دومین بار است كه در این واحد حضور یافتم. این بی واسطه صحبت كردن ما را به نتیجه نزدیكتر میكند تا نظرات و پیشنهادات را عملیاتی كنیم . مخاطبان بیشتر برنامههای موسیقی محور را به صورت ویژه دنبال میكنند و به برنامههای معارفی بسیار علاقهمند هستند. دیدگاههای تخصصی در مورد موسیقی داشتند كه برایم جالب بود. این موضوع نشان میدهد شنوندگان هوشمند هستند و با دقت برنامهها را گوش میكنند. همچنین نظرات درست و دقیقی را مطرح كردند كه بسیار ارزشمند بود.
شنیدن نظرات مردم در فضای صمیمانه
سیدمرتضی كاظمیدینان، مدیر رادیو فرهنگ ضمن قدردانی از مدیر روابط عمومی كل سازمان گفت: جای تشكر دارد كه این شرایط فراهم شد تا ما بدون واسطه و با صراحت و صمیمیت كامل نظرات مخاطبان را بشنویم. مردم اشكالات، ایرادات و نقاط قوت ما را گفتند. آنها پیشنهادهای ارزشمندی داشتند. از انتخاب یك مجری برای یك برنامه گرفته تا تغییر آن و ساعت پخش برنامه یا بازپخش آن و پرداخت به موضوعی كه از نظر مخاطب باید در شبكه فرهنگ پررنگ تر شود.
وی افزود: یكی از انتقادها مربوط به پخش گفتوگوهای كارشناسی طولانی بود كه درخواست داشتند كوتاه شود و از ساختارهای جذاب بیشتر استفاده شود. همچنین مردم پیشنهاد دادند كه در حوزههای فرهنگی مطالبهگری داشته باشیم. تماسها و بیان جزئیات برنامهها از سوی مردم نشان از این دارد كه مخاطبان برنامهها را رصد میكنند و پیگیر هستند. حتما نظرات را در دستور كار شورای مدیران قرار میدهیم و برای آن طراحی ویژه خواهیم داشت.
استمرار حضور در واحد 162
حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبكه رادیویی تهران ضمن قدردانی از دستاندركارانی كه این برنامهریزی را داشتند، گفت: ما مسیرهایی برای دریافت نظرات مردم داریم. از جمله مركز تحقیقات سازمان صدا و سیما كه مرتب نظرات را جمعآوری میكند و در اختیار مدیران و برنامهسازان رسانه قرار میدهد، اما وجود چنین برنامههایی باعث میشود شما به عنوان كسی كه تصمیم گیرنده بودید، ببینید آنچه مد نظر داشتنید تا چه میزان توانسته به مخاطب منتقل شود و آیا با سلیقه او همخوانی داشته است یا نه؟ استمرار اینچنین برنامه هایی هم برای سازمان و برای مردم مفید است . امیدوارم همه بتوانیم از آن بهره برداری كنیم.
وی با بیان تماسهایی كه گرفته شده بود، افزود: بخشی از نظرات مردمی به صورت فردی بود؛ مثلا از برنامهساز خاصی درخواست داشتند. بخشی از تماسها در راستای تصمیمات و سیاستهایی بود كه قرار است در آینده گرفته شود. در مجموع تجربه امروز مفید و مثمر ثمر بود. امیدوارم ما هم برای برنامهریزی سال آینده از آنها بهرهمند شویم.
تجربه ارزشمند در واحد 162
رضا كوچكزاده تهمتن، مدیر رادیو گفتوگو و رادیو مقاومت در پاسخ به این سئوال كه حضور در واحد 162 برای شما چه تجربهای به همراه داشت، توضیح داد: امروز خیلی خوشحالم كه به اتفاق مدیران شبكههای مختلف رادیویی در این واحد حضور داشتیم. گفتوگوی بیواسطه و مستقیم با شنوندگان داشتیم. حس خوب، تجربه خوب، ارزشمند و متفاوت بود. هر چند این تجربه را برای گفتوگوی مستقیم با شنوندگان سابق هم داشتیم.
وی معتقد است: برنامههایی كه تولید میكنیم برای مخاطبان است و آگاه شدن از ایدهها، دیدگاهها، دغدغهها و مطالبات مردم در پیشبرد طیف گستردهای از برنامهسازی به ما كمك میكند. برخی تلفنها تشكر بود و بعضی دیگر همراه با پیشنهاد سازنده بود. برخی اعتقاد داشتند باید در عملكرد برخی مجریان بازنگری شود. این موارد نشان میدهد كه ما با مخاطب آگاه و هوشمند در ارتباط هستیم، مخاطبانی كه دقیق ما را رصد میكنند.
كوچكزاده درباره این موضوع كه برخی تماسها اختصاص به قدردانی از رادیو مقاومت داشت، بیان كرد: ما تجربه رادیو مقاومت را از سالهای گذشته داشتیم. هر سال از ابتدای دی این رادیو راهاندازی میشد اما امسال زودتر از موعد مقرر با توجه به تحولات در منطقه شروع به كار كرد و ما تا پایان دی ماه در خدمت مخاطبان خواهیم بود اما پیش بینی این است كه تا پایان بهمن ماه رادیو مقاومت را داشته باشیم.
رادیو؛ خانه پدری ام است
سید محمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد از این فرصت مغتنم و حضور در162 قدردانی كرد و توضیح داد: حضور در 162 فرصت مغتنمی است كه به ما صورت مستقیم و بی واسطه با مخاطبان شبكه ارتباط میگیریم. نظرات، پیشنهادات و انتقادات مخاطبان را میشنویم. به شخصه خیلی استفاده كردم. برایم خیلی شوق انگیز است كه مخاطبان دقیق و با علاقه برنامهها را دنبال میكنند و حتی درباره جزییات برنامههای شبكه نظر میدهند. من تمام این موارد را یادداشت كردم. حتما در جلسات اتاق فكر و در جلسات طرح و برنامه شبكه مد نظر قرار میدهیم.
وی اظهار داشت: سلایق، انتظارات و خواستههای مخاطب بخش مهمی از برنامهریزی ما در تولید برنامه و تغییراتی است كه در برنامهها خواهیم داشت. این موارد را سعی میكنیم در حد بضاعت خودمان به آن بپردازیم و جامعه عمل بپوشانیم. یكی از مخاطبان در تماس تلفنی تاكید كررد كه رادیو، خانه پدریاش است. واقعا شنیدن این جمله بسیار شیرین بود.
گفت و گوی بیواسطه با مخاطبان
حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا از حضور در واحد 162 گفت: حضور در این واحد، اولین تجربه ام نبود. برای چندمین باری است كه در واحد 162حضور داشتم. زمانی كه برنامهسازان شهر فرنگ، صبح صبا و... آمده بودند، من هم همراه برنامهسازان حضور داشتم. هر زمان كه فرصتی پیش آید كه بتوانم با مخاطبان هم كلام شوم و بتوانم نظرات مردم را بشنوم از آن استفاده خواهم كرد . اتفاق امروز هم خیلی خوب بود. بی شك این حضور فرصتی است كه به صورت مستقیم بتوانیم با شنوندگان صحبت كنیم و نظرات آنها را دریافت كرده و در تولید برنامهها بهره ببریم.
وی یادآور شد: مردم در تماسهای تلفنی نقد چندانی نداشتند و اكثر تماسها قدردانی بود. یكی از پیشنهادهای مردم، افزایش مسابقات در رادیو صبا بود و اینكه برای جوانان برنامهسازی بیشتری انجام شود. گلایه آنها این بود كه فرستندههای امواج رادیو صبا برای سراسر ایران قابل دسترس نیست. خیلیها به واسطه اینترنت برنامههای ما را گوش میكنند كه هم هزینه و هم دردسرهای خاص خودش را دارد. حتما پیگیر این موضوع در حوزه فرستندهها خواهیم بود.
تقویت فرستندههای رادیو
مسعود كاویانی، مدیر رادیو معارف از حضورش در این واحد بسیار استقبال كرد و گفت: تشكر میكنم از فرصتی كه ایجاد شده، چرا كه باعث شد ما به صورت مستقیم با مخاطبان سراسری خودمان در ارتباط باشیم. قبلا هم یكبار برای رادیو محرم در واحد 162 حضور داشتم كه مخاطبان تماس زیادی برقرار كرده بودند.
وی از استقبال خوب مخاطبان خبر داد و افزود: تماسها بسیار زیاد بود. اغلب از رادیو معارف تشكر میكردند اما در مورد فرستندهها و بحث آنتندهی رادیو معارف گلایه میكردند و این كه شبكه رادیویی معارف برای مردم شناخته شده نیست و لازم است كه تبلیغ گستردهتری شود تا مردم بتوانند از این شبكه بیشتر استفاده كنند. برخی عزیزان هم دغدغههای شخصی خودشان را مطرح كردند. در مجموع همه موارد را یادداشت كردم و تا جایی كه امكان داشته باشد حتما استفاده خواهم كردم. سعی میكنیم به دیدگاههای مخاطبان توجه داشته باشیم و با دغدغههای آنها آشنا شویم.
بهره بردن از پیشنهادهای مردمی
نهضت باهنر، مدیر رادیو سلامت تجربه حضور در واحد 162 را جذاب و شیرین عنوان كرد و گفت: ما امروز توانستیم نظر مخاطبان را به صورت مستقیم بشنویم. این رویداد جزو اقدامات شایسته روابط عمومی صدا و سیما است. به نظرم هر چند وقت یك بار این برنامه اجرا شود، اتفاق خوبی است؛ زیرا مدیران در واحد امور مخاطبان 162 بیواسطه پاسخگوی سئوالات مردم هستند و نظراتشان را می شنوند.
باهنر تاكید كرد: در رادیو سلامت شنونده نظرات مردم هستیم و برنامههای رادیو سلامت تعاملی تهیه میشود. در واقع از طریق پیامك و تماسهای تلفنی با مردم به صورت مستقیم در ارتباط هستیم. بنابراین صدای مردم به ما می رسد. آنها صدای من را نشنیده بودند كه امروز با حضور در 162 این اتفاق رخ داد.
وی درباره پیشنهادهای مردم درباره برنامههای رادیو اذعان داشت: مسلماً از پیشنهادهای مردم در برنامهسازی استفاده میكنیم. ما یك نیاز سنجی از موضوعات داریم و تلاش میكنیم پاسخگوی نیازها و دغدغههای مردم در حوزه سلامت باشیم. امروز هم مخاطبانی كه تماس گرفتند به این موضوع تاكید و قدردانی كردند. از سوی دیگر ما مرتب كنداكتور برنامههای رادیو سلامت را تغییر میدهیم تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.
مخاطب مثل آب برای ماهی است
محسن سوهانی، مدیر رادیو نمایش با بیان اینكه حضور در 162 را تجربه بسیار شیرین و دلنشینی توصیف كرد، افزود: دومین بار است كه در 162 حضور یافتم. بار اول خاطره بسیار خوبی رقم خورد. معتقدم مخاطب برای رسانه همه چیز است.
وی تاكید كرد: مخاطب مثل آب برای ماهی است، اینكه ما بیواسطه با مخاطبان صحبت كنیم و آنها در فضای راحت و صمیمی نظراتشان را بیان كنند، باعث میشود ارزیابی دقیق نسبت به نقاط قوت و كاستیها داشته باشیم. ضمن اینكه تا بازنگری در فرایند كار رسانه خواهیم داشت كه منجر به ارتقای خوب و ارائه بهتر خدمات ما خواهد شد.
اقدامی شایسته
منصور قصری زاده، مدیر رادیو قرآن با مثبت ارزیابی كردن اقدام روابط عمومی صدا و سیما افزود: این اتفاق خوبی بود كه امروز رخ داد. نفس كار زیباست. در مجموع دورهمی امروز بسیار خوب بود و ما شنونده نظرات مردم بودیم. مسلماً از پیشنهادهای مردم استفاده خواهیم كرد. همچنین برخی مخاطبان تاكید داشتند كه مدت زیادی پشت خط ماندند تا بتوانند با یكی از مدیران هم صحبت شوند و پیشنهادهایشان را اعلام كنند.
شنیدن نابترین پیشنهادها در 162
علیاصغر احمدی، مدیر رادیو ورزش با اشاره به تجربه حضورش در 162 گفت: طبیعی است كه با حضور در این واحد ما میتوانیم ناب ترین پیشنهادات را از مخاطب دریافت كنیم. شنیدن پیشنهادهای مردم در بهبود برنامهها كمك میكند و امروز من شنونده پیشنهادهای خوبی بودیم.
وی تصریح كرد: یكی از مواردی كه مردم تاكید زیادی در تماسهای تلفنی داشتند، سیگنالرسانی بود و علاقمند بودند این مبحث فنی اصلاح شود. همه این موارد نشاندهنده علایق و دلبستگیهای آنها به رادیو است. نكته قابل تامل دیگر این بود كه برخی تماسهایی كه من پاسخ داد به قدردانی از برنامههای رادیو مقاومت و رادیو معارف اختصاص داشت.
مردم شنونده مستمر برنامههای رادیو هستند
مهدی شاملو، مدیر ایرانصدا با اشاره به این كه حضور مدیران در واحد 162 كمك به فضای نزدیكتر و ارتباط مستقیم با مخاطبان میكند، بیان كرد: از ابتدای ساعت حضورمان، مخاطبان مختلف تماس گرفتند، دغدغه ها و نظراتشان را مطرح كردند. این تجربه شخصا برایم جالب بود. این تجربه نشان داد مخاطبان واقعا به رادیو وفادار هستند و برنامه ها را مستمر و با دقت گوش میكنند. نظراتی كه ما امروز شنیدیم، حاصل مدتها شنیدن و دنبال كردن برنامه از سوی مخاطبان است.امیدواریم بتوانیم پیشنهدهای خوب را ترتیب اثر دهیم .
وی معتقد است: اصل ارتباط واجب و لازم است. سكوی ایرانصدا به سبب نقاط ارتباطی زیادی كه دارد از جمله ابزار پیامهای مكتوبی كه مردم ذیل نرم افزار در فروشگاهها میگذارند یا در بخشها در ذیل محتواها در ایرانصدا میگذارند تا حد زیادی باعث ارتباط لحظهای، دائمی و مستمر ماست، اما این حركت كه به صورت جمعی اتفاق افتاده و معاون صدا به همراه مدیران رادیو در 162 حضور یافتند، نشان از عزم ارتباط بیشتر با مخاطب دارد. ما به نظر و فكر مخاطبان احترام میگذاریم. رادیو رسانه صمیمی و گرم جامعه است.
ارتباط با مردم از سراسر ایران
مهدی شهاب تالی، مدیر رادیو پیام و آوا با بیان این كه ارتباط با مردم در شبكه پیام از قدیم وجود داشته، عنوان كرد: در طول روز بسیاری از مردم ارتباط برقرار كرده و نظراتشان را به ما اعلام میكنند. ارتباط دیگر از طریق تلفن گویا، پیامك و روابط عمومی و... است. امروز در واحد 162 اتفاق خوبی افتاد. ما به صورت مستقیم و بیواسطه با مردمی كه ادبیات و گویشهای مختلف دارند، صحبت میكنیم. این برای مخاطبان هم جالب است كه با مدیران شبكه ها و معاون صدا به صورت مستقیم صحبت میكنند.
وی ادامه داد: از رادیو پیام بسیار تعریف شد. از ضرب آهنگ و ریتم خوب برنامهها هم گفتند. برخی هم اعتقاد داشتند بهتر است به سمت پخش ترانههای جدیدتر برویم تا قدیمی. تلاش میكنیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.
استمرار ارتباط مستقیم مردم با مدیران ارشد جامجم
حسین قرایی، مدیركل روابطعمومی رسانه ملی نیز در خاتمه این برنامه، ضمن قدردانی از حضور معاون صدا و مدیران شبكههای رادیویی در واحد 162 اظهار كرد: امروز مدیران ارشد رادیو به 380 تماس تلفنی در بازه زمانی دو ساعته پاسخ دادند و در تعاملی مستقیم با شنوندگان توانستند از نقطهنظرها و پیشنهادهای آنها آگاه شده و از سوی دیگر رویكردهای جدید تحولخواهانه رادیو را نیز كه بهویژه طی سه سال اخیر و در دوره مدیریتی جدید بهطور جدی در دستوركار قرار گرفته است را با مخاطبان در میان بگذارند.
وی افزود: رسالت و هدف محوری ادارهكل روابطعمومی در تداوم سلسلهبرنامههای «مستقیم جامجم» نیز ایجاد پلی ارتباطی به گستره تمام مردم در گوشهوكنار كشور و تقویت تعامل با مخاطب است. این برنامه در هفتههای آتی با حضور مدیران دیگر بخشهای سازمان ادامه خواهد یافت.