در نشست مشترك معاون سیاسی وزیر كشور با معاون صدا و مدیران شبكههای رادیویی، بر جایگاه بیبدیل رادیو در فرآیندهای انتخاباتی تأكید شد. علی زینیوند معاون سیاسی وزیر كشور گفت: رادیو رسانهای با گستره مخاطبان پایدار، دسترسپذیری فراگیر و توان اقناعسازی سریع، نقشی تعیینكننده در اطلاعرسانی، مدیریت مشاركت و تقویت سرمایه اجتماعی ایفا میكند.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، علی زینیوند، معاون سیاسی وزیر كشور، در نشستی با حضور علی بخشیزاده معاون صدای رسانه ملی و مدیران شبكههای رادیویی، با قدردانی از همراهی صداوسیما در برنامههای عمومی وزارت كشور و تمهیدات انتخاباتی، گفت: خدا را شاكریم كه مجموعه صدا و سیما پا به پای ما و حتی جلوتر از ما فعالیتهای انتخاباتی را آغاز كرده و همراهی بسیار خوبی دارد. امیدواریم با جدیت و همافزایی، شاهد انتخاباتی باشكوه باشیم.
او چهار حوزه «سلامت، امنیت، رقابت و مشاركت» را محورهای مورد تأكید رهبر انقلاب دانست و افزود: در حوزه رقابت و مشاركت، صداوسیما با توجه به تحولات منطقه و شرایط حساس این روزها، میتواند نقش مهمی در تقویت سرمایه اجتماعی و برگزاری انتخاباتی پرشكوه ایفا كند.
زینیوند با تشریح جایگاه رادیو در فرآیندهای انتخاباتی گفت: در روز انتخابات، حجم عمدهای از اطلاعرسانی، هماهنگی ستادهای اجرایی و انتقال لحظهای اخبار از طریق رادیو انجام میشود و این نشاندهنده ظرفیت بیبدیل این رسانه در مدیریت زمان و شرایط است. به گفته او، رادیو به دلیل داشتن مخاطبان ثابت و گسترده در گروههای سنی، تحصیلی و اجتماعی مختلف، میتواند نقش مهمی در اقناعسازی و افزایش مشاركت عمومی داشته باشد. وی افزود: اگر این طیف متنوع بهخوبی اقناع شود، بخش مؤثری از جریان مشاركت اجتماعی تحت تأثیر مثبت قرار میگیرد.
او رادیو را رسانهای سریع، سراسری و در دسترس توصیف كرد و گفت: مردم در هر شرایطی _در اتومبیل، محل كار، خانه یا هنگام استراحت_میتوانند رادیو را دنبال كنند؛ امكانی كه بسیاری از رسانهها از آن بیبهرهاند.» زینیوند تأكید كرد كه این دسترسپذیری، همراه با حس نوستالژیك نسلهای پیشین نسبت به رادیو، اهمیت این رسانه را دوچندان میكند.
معاون سیاسی وزیر كشور همچنین بر لزوم معرفی جذابیتهای رادیو برای نسل جوان تأكید كرد و گفت: باید ظرفیتهای رادیو را به زبان نسل جدید عرضه كرد؛ بهویژه با انتقال محتوای رادیویی به شبكههای اجتماعی كه میتواند پلی میان این رسانه و جامعه جوان ایجاد كند.
او از برنامهریزی ستاد انتخابات برای بهرهگیری جدیتر از رادیو خبر داد و افزود: بخش عمدهای از فعالیتهای اطلاعرسانی و اقناعسازی عمومی برای مدیریت و ساماندهی مشاركت انتخاباتی، از طریق رادیو انجام خواهد شد.
زینیوند همچنین پادكستهای رادیویی و حضور فعال رادیو در فضای مجازی را ابزاری مؤثر برای تعامل بیشتر با جوانان دانست و گفت: هرچقدر رادیو را بیشتر به شبكههای اجتماعی ببریم، عمق ارتباط این رسانه با مخاطبان جدید افزایش خواهد یافت.
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانه ملی، با تشریح برنامههای سازمان برای انتخابات، گفت: سازمان صدا و سیما از تمام ظرفیتهای دیداری و شنیداری برای برگزاری انتخاباتی باشكوه استفاده میكند. ما در سازمان صدا و سیما 165 شبكه رادیویی و تلویزیونی داریم؛ كه از این تعداد99 شبكه رادیویی هستند و 66شبكه تلویزیونی میهمان خانههای مردم هستند. طبیعی است كه برای رویداد سرنوشتساز انتخابات، برنامهای منسجم و دقیق در تعامل با وزارت كشور تدوین كردهایم.
او تاكید كرد: تمامی قالبها و ژانرهای برنامهسازی، از گفتگو و تحلیل گرفته تا نمایش و طنز، در خدمت افزایش سطح آگاهی و مشاركت مردم قرار گرفته است.
بخشیزاده رادیو را «سریعترین رسانه در مدیریت شرایط انتخاباتی» دانست و گفت: رادیو این قابلیت را دارد كه در لحظه واكنش نشان دهد، جریان خبری را هدایت كند و بدون فاصله پیامهای انتخاباتی، اطلاعیهها، گزارشها و تحلیلها را به گوش مردم برساند. او افزود: شبكههای رادیویی سراسر كشور با برخورداری از نیروهای حرفهای و اتاقهای خبر چابك، میتوانند در طول شبانهروز جریان اطلاعرسانی را فعال نگه دارند و به شكلگیری مشاركت آگاهانه كمك كنند.
وی همچنین بر ضرورت تولید محتوای دقیق و غیرجانبدارانه تأكید كرد و گفت: رسانه ملی وظیفه دارد در بزنگاههای انتخاباتی اعتماد اجتماعی را تقویت كند؛ و این اعتماد، سرمایه اصلی رادیو است.او در ادامه با اشاره به تحولات رسانهای و ضرورت ورود جدیتر رادیو به فضای دیجیتال گفت: امروز مخاطب فقط شنونده سنتی رادیو نیست؛ ما باید پیامها، تحلیلها و برنامههای رادیویی را در قالبهای جدید از جمله پادكست، ویدئوپاد، كلیپهای كوتاه و بستههای رادیویی برای شبكههای اجتماعی بازتولید كنیم.
بخشیزاده افزود: «تركیب رادیو سنتی و رسانههای نو، یك اكوسیستم تازه برای اقناع عمومی و مشاركت انتخاباتی میسازد؛ اكوسیستمی كه میتواند نسل جوان را دوباره به رادیو نزدیك كند.
در بخشهای دیگر این جلسه، محسن اسلامی مدیركل دفتر انتخابات و امیر شجاعان رئیس مركز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی، درباره كاهش خطاها، تقویت سرمایه اجتماعی و سازوكارهای اجرایی انتخابات سخن گفتند. همچنین رضا كوچكزاده مسئول ستاد انتخابات رادیو، برنامههای شبكههای رادیویی برای انتخابات اردیبهشتماه را تشریح كرد. مهدی شاملو، مدیر ایرانصدا، نیز گزارشی از فعالیتهای این مجموعه در حوزه تولید محتوای انتخاباتی ارائه داد.